MEGA PANN-feest geeft aftrap voor MidZomerGrachtFestival: 'De jongens en de meisjes in groepjes bij elkaar'

MEGA PANN-feest geeft aftrap voor MidZomerGrachtFestival: 'Dejongens en de meisjes in groepjes bij elkaar'

Wie vrijdag onverwacht zou zijn binnengekomen op het MEGAPANN-Feest in Tivoli, zou op het eerste oog niet in de gaten hebbenop een homofeest te zijn beland. Weinig uitbundig uitgedostefiguren, geen travestieten, eigenlijk amper te onderscheiden vaneen doorsnee avondje Tivoli. Toch is er volgens een bezoeker weldegelijk verschil: "Het is hier net als op middelbareschoolfeestjes. De jongens en de meisjes in groepjes bijelkaar."

Volgens organisator Marc Faber is de populatie bezoekers zeergevarieerd. "Natuurlijk komen er veel homo's en lesbo's uit Utrechtop af, maar ook heel veel mensen uit andere steden. We richten onsmet name op jonge mensen waaronder studenten, ook hetero's. Ik maggelukkig zeggen dat het feest zeer populair is. Dit feest was altwee weken van tevoren uitverkocht."

PANN-Feesten worden een keer per maand gehouden in Ekko. HetMEGA PANN wordt maar een keer per jaar in Tivoli gehouden en ismeteen de eerste avond van het MidZomerGracht Festival. Dithomoculturele festival waarbij in heel de stad lezingen, forums,theatervoorstellingen en feesten worden georganiseerd, bestaat nuvijf jaar en begint langzamerhand landelijk een begrip teworden.

"Het homowereldje is klein. Iedereen kent iedereen. Als jeuitgaat bij de Roze Wolk of de Body Talk, kom je vaak dezelfdemensen tegen. Hier zie je weer eens andere gezichten", zegt eenUtrechtse bezoeker. Zelfs uit het zogeheten homo-mekka Amsterdamzijn veel mensen aanwezig. Een student uit de hoofdstad zegt teweten waarom: "In Amsterdam heb je veel van die homokroegen waartamelijk extreme mensen komen. Dit is eigenlijk het gewoonstehomofeest dat ik ken."

Hoe gewoon zo'n feest en zo'n festival ook mag zijn, iedereen isonverdeeld van mening dat een speciaal festival voor homo'snoodzakelijk is en blijft. Al is het maar om te pas en te onpasgrappen te kunnen maken over de geaardheid als een soortzelfbescherming om de discussie over 'anders zijn' bij voorbaat eenhalt toe te roepen. "Jezus, wat is het hier warm. Het lijkt wel eenhomosauna!" roept iemand in de drukte. Een mannelijke bezoeker legteven ondubbelzinnig uit wie er nou op zo'n feest komt: "Opvallendveel vrouwen vanavond. Meestal komen die begoniapotten niet. Datzijn vrouwen die als ze eenmaal een relatie hebben, lieverthuisblijven. Homo's zijn meestal van die echte jongetjes. Dun enmet een strak truitje of hempje aan, zonder opdruk meestal.Achterin de zaal kun je de ouderwetse nichten vinden die eigenlijkalleen komen kijken of er wat te scoren valt."

De zoals gebruikelijk zeer onvriendelijke portier van Tivolivindt het publiek duidelijk anders dan normaal. "Ze zijn gewoonanders, dat zie je toch! Wel fijn is dat deze feesten totaal nietagressief zijn, een rustig avondje voor mij dus." De wc-juffrouwheeft daarentegen een hectische avond. Als een wc al meer dan eenkwartier op slot zit, bonst ze hard op de deur: "Kom eruit! Erwordt hier niet gebeft!" Uit de wc komen twee meisjes roodaangelopen naar buiten.

De noodzakelijkheid van homofeesten blijkt misschien vooral uithet feit dat op het feest bijna niemand zin heeft om met naam entoenaam in het U-blad vermeld te staan. "De meeste mensen die hierzijn, zijn inmiddels wel uit de kast gekomen", zegt een mannelijkebezoeker die in Utrecht studeert. "Het is geen kwestie van schamen,maar je hebt gewoon geen zin om iedere keer weer hetzelfde gesprekover homoseksualiteit te voeren. Daarom vertellen veel mensen hetniet aan iedereen. Bovendien kan ik me voorstellen dat het bijstudenten niet altijd makkelijk ligt. Vooral van homo's bijstudentenverenigingen als het corps kan ik me voorstellen dat zepas laat voor hun geaardheid uitkomen."

Studente kunstgeschiedenis Valerie vindt ook dat het klimaatvoor homo's lang niet zo tolerant is als vaak wordt gedacht. "Ikben zelf hetero maar heb eens gezoend met een vrouw op een feestje.Toen werd ik door iedereen aangekeken. Dan pas merk je hoevervelend dat is." Ze is samen met een lesbische vriendin dieabsoluut anoniem wil blijven. "Ik kom uit een behoorlijkchristelijk gezin. Dat maakt het lastig om het mijn ouders tevertellen. Ik vind deze feesten geweldig. Je kunt hier gewoonjezelf zijn. Natuurlijk vind ik het prima om uit te gaan metklasgenoten, maar dit heeft toch iets extra's. Je bent vrijer. Alsik normaal iemand zie die ik leuk vind, is het toch moeilijk er opaf te stappen. Je hebt toch kans dat je signalen helemaal verkeerdhebt opgevangen."

Muziek en homofeesten, dat is een verhaal apart. Het MEGAPANN-Feest wordt zowel in Tivoli als in de kleinere zaal Taigehouden. In de kleinere zaal wordt stevige muziek met een beatgedraaid, maar op een handjevol mensen na is iedereen in de grotezaal. Daar klinken Nederlandse hitjes, commercile deuntjes ennatuurlijk een toefje songfestivalkrakers. Na een belabberdoptreden van Paul en Luisa een soort Utrechtse Gert en Hermien ishet stampvol tijdens een optreden van Willeke Alberti. Het feit dathet geluid niet om aan te horen is, is niet van belang. Als er maarmeegezongen kan worden met Willeke in haar jaren vijftig jurk metliedjes als 'De glimlach van een kind' en 'Spiegelbeed'. Al na heteerste nummer stormt een aantal fans het podium op met een bosrozen. Niet iedereen is positief. Een bezoeker verzucht: "TjaWilleke, die was twee jaar geleden ook al op het MEGA PANN..."

Christie Hofmeester

Het MidZomerGracht Festival

Het festival duurt nog tot 24 juni. Als je nog iets wiltmeekrijgen, zijn de absolute aanraders:

- Vrijdag 22 juni van 20.30 - 23.30 uur: MidZomerGrachtWereldMuziek, met Caribische en Surinaamse muziek. Locatie:festivalpodium Oudegracht (bij Jacobsbrug). Gratis

- Zaterdag 23 juni van 19.30 - 1.00 uur: MidZomerGrachtSpektakel, met o.a. Marga Bult, Manuela Kemp en Federique Spigt.Locatie: festivalpodium Oudegracht (bij Jacobsbrug). Gratis.