Met de tram naar De Uithof

De bussen naar De Uithof vanaf het Centraal Station zitten in de spits overvol. Per dag reizen er 30.000 mensen van en naar het universiteitsterrein in de polder. Meer bussen kunnen niet worden ingezet. Een oplossing is om ook een tram te laten rijden. Per rit passen hier 400 passagiers in - in één bus 150.
De tramlijn kan worden aangelegd over de geplande busbaan 'om de zuid' die via de Pelikaanstraat, het voetbalstadion Galgenwaard en de Weg tot de Wetenschap gaat lopen. Kosten 100 miljoen euro. Eventueel kan die route nog worden doorgetrokken naar Zeist en vanaf CS naar Leidsche Rijn.
Het realiseren van een tweede tramlijn is actueel omdat de bestaande lijn van Utrecht naar Nieuwegein en IJsselstein toe is aan vervanging. De rails en de tramstellen moeten worden vernieuwd. De bestuurders hebben ook al een Frans tramstel op het oog die het volgens hen goed zou doen in Utrecht. De tram heeft een lage instap waardoor hoge perrons overbodig zijn en rolstoelers en kinderwagens gemakkelijk de tram ingereden kunnen worden.
Om bestuurders en instellingen warm te maken voor de tram rijdt de tram uit Mulhouse sinds afgelopen zondag met genodigden rond. Vanavond mogen medewerkers van de Universiteit Utrecht en het Universitair Medisch Centrum voelen hoe het is om per tram vervoerd te worden. GK