Als student heb je nauwelijks geld over aan het einde van de maand. Het studentenleven is nou eenmaal duur: uit eten gaan, de kroeg induiken, studiereizen maken en.. wacht eens even, dat kan nu even niet meer. Met een beetje geluk houden studenten nu meer geld over.

Tegelijkertijd kun je niet vroeg genoeg beginnen met investeren. Veel studenten beginnen met kleine bedragen te investeren in aandelen en cryptocurrency zoals bitcoin. Verhalen te over van investeerders die een paar jaar na hun studie in één keer hun studieschuld hebben kunnen aflossen door tijdens de studententijd wijs met hun geld om te gaan en risico’s durven te nemen.

Maar wat zijn de mogelijkheden van beleggen en investeren als student? Hoe doe je dat? In dit artikel kijken we naar bitcoin en cryptocurrency, omdat deze volgens verschillende onderzoeken bij jonge mensen populairder zijn dan aandelen.

Op een vast moment een vast bedrag

Er is een investeringsstrategie genaamd Dollar Cost Averaging. Wij wonen echter in Nederland en gebruiken de euro, maar die strategie is ook op ons toepasbaar. Waar de strategie op neer komt is dat je op een vast moment van de maand, denk aan de dag na salaris of storting stufi, een vast bedrag investeert.

Een voorbeeld:

1. Ome DUO stort op de 23e van de maand.
  2. Een dag later koop je een beetje bitcoin
  3. Herhaal. Elke. Maand.

Het voordeel van deze strategie is dat je de bitcoin koers niet actief hoeft te blijven volgen. Op dit  moment is 98,2 procent sinds dat bitcoin bestaat, een winstgevende dag. Ofwel, een ontzettend goede strategie voor de lange termijn.

Euro over? Investeren!

Als je liever de koers zelf in de gaten houdt, om het perfecte inkoopmoment te vinden, dan kan dat natuurlijk ook. Maar het is heel risicovol om dan in een keer van een groot bedrag bitcoin te kopen. Beter en veiliger is om de koers in de gaten te houden en als je dan een goed koopmoment vindt, voor een paar euro bitcoin te kopen. Deze strategie vergt iets meer moeite en tijd, maar je moet nu toch de hele dag binnenzitten, wat heb je anders te doen? Kun je net zo goed een beetje bijverdienen.