Natuur- en Sterrenkunde in financiële problemen

De maatregel van het faculteitsbestuur was volgens Van Leeuwen onvermijdelijk, omdat het bestuur van Natuur- en Sterrenkunde er ondanks herhaalde aandrang niet in is geslaagd om zelf orde op financiële zaken te stellen. Volgens de jongste cijfers koerst het departement over 2007 af op een tekort van ruim drie miljoen euro, nog een half miljoen meer dan al was voorzien in de begroting.

Tegenover de faculteitsraad van Bètawetenschappen liet Van Leeuwen er geen misverstand over bestaan dat het departementsbestuur naar zijn mening eerder handelend had moeten optreden. Wel wees hij op de relatief grote financiële reserves van het departement. “Men wilde die reserves gebruiken om het tekort geleidelijk in te lopen. Vanwege de precaire financiële positie van de universiteit heeft het college van bestuur vorig jaar echter een stokje voor deze strategie gestoken.”

Omdat het college in 2008 van alle onderdelen een sluitende begroting eist, heeft het faculteitsbestuur nu besloten de fysici de helpende hand toe te steken. Een nog in te stellen commissie van in- en externe deskundigen moet een strategie gaan ontwikkelen die het departement kan helpen zonder reorganisatie uit de rode cijfers te komen. De commissie zal worden gevraagd om uiterlijk over twee maanden advies uit te brengen.

EH