Nog geen besluit medezeggenschap Geneeskunde

Een werkgroep bestaande uit leden van de UMC-ondernemingsraad en van de faculteit Geneeskunde gaan nu eerst studeren op mogelijkheden om de medezeggenschap op het gebied van onderwijs en onderzoek te verbeteren.

Geneeskundecaan Stoof zou graag een einde maken aan de ongedeelde medezeggenschap van studenten en medewerkers in een faculteitsraad. Inspraak op het gebied van onderzoek en onderwijs kan volgens hem beter worden ondergebracht in een ondernemingsraad en in een studentenraad. Dat zou meer passen bij de UMC-filosofie waarbinnen onderzoek en onderwijs zijn geïntegreerd met patiëntenzorg en dubbeling van vergaderonderwerpen voorkomen.

Het college van bestuur had aanvankelijk een voorstel in die richting geagendeerd voor een commissievergadering van de universiteitsraad dinsdag, maar trok dit op het laatste moment terug.

De reden voor de terugtrekking is het feit dat binnen het UMC de komende weken nog eens gestudeerd gaat worden op medezeggenschapsvormen. De faculteitsraad heeft al eerder laten weten grote bedenkingen te hebben bij de huidige plannen van de decaan. De raad is bang dat de inspraak op het gebied van onderwijs en onderzoek aan kwaliteit zal verliezen. Bovendien vindt de raad het contact tussen studenten en medewerkers erg belangrijk.

Binnen de ondernemingsraad zou geen overeenstemming bestaan over het antwoord op de vraag of de OR in staat zou zijn een uitgebreidere medezeggenschapstaak op zich te nemen.

XB