NWO wil meer geld voor Veni-, Vidi-, Vici-beurzen

Volgens het evaluatierapport is het programma een succes gebleken en moet het in 2008 dan ook zeker worden voortgezet. Nederland heeft met de drie soorten beurzen een uniek talentprogramma, constateren de twee onderzoeksbureau’s die de evaluatie hebben uitgevoerd. Het programma wordt alom gewaardeerd en bij de woorden Veni, Vidi en Vici wordt tegenwoordig niet meer alleen aan Julius Caesar gedacht. Het zijn merknamen voor wetenschappelijke stimulering geworden.

De drie typen beurzen (Veni: 200.000 euro voor net gepromoveerden, Vidi: zes ton voor gevorderde onderzoekers, en Vici: 1,25 miljoen om toponderzoekers de kans te geven een eigen groep te starten) blijken niet alleen de kans op een vaste aanstelling te vergroten. Ook maken zij het de winnaars gemakkelijker om andere subsidies binnen te halen. Sinds 2000 dienden 4923 onderzoekers een aanvraag in, zo blijkt uit de evaluatie. Bijna tweeduizend daarvan waren kwalitatief aan de maat. Dat toch maar 1102 subsidies (22 procent) werden toegekend, lag aan het beschikbare budget.

Vidi-aanvragers hebben met een score van 24 procent de hoogste kans op een beurs, zo blijkt uit de cijfers. Bij Veni ligt de slaagkans op 23 procent en bij Vici op 18 procent. Gezien het grote aantal kwalitatief goede aanvragen die noodgedwongen moeten worden afgewezen, pleit NWO voor een verhoging van het budget, zodat de slaagkans voortaan voor alle drie beurzen dertig procent kan worden. Ook wil NWO het hele bedrag zelf gaan betalen, zodat universiteiten het niet meer uit hun eigen zak hoeven aan te vullen (het omstreden matchen).

De Universiteit Utrecht is tot nu toe zeer succesvol geweest in de Vernieuwingsimpuls. Van de in totaal 1102 uitgereikte beurzen gingen er 204 naar Utrechtse onderzoekers. Dat aantal zal deze maand waarschijnlijk nog stijgen, als de uitslagvan de VIDI-ronde 2007 bekend wordt. Hiervoor heeft de UU 49 onderzoekers aangemeld. Achttien Utrechtse wetenschappers hopen tot de selecte groep toppers te behoren die in december een VICI-beurs krijgen toegewezen.

EH