Onbeschofte mailtjes gaan retour afzender

Rechtsgeleerdheid pakt onbeleefdheid aan

De faculteit Rechtsgeleerdheid weigert nog langer mailtjes met een onbeschofte toon of inhoud in behandeling te nemen. Studenten die dergelijke berichten versturen kunnen een standaardreactie verwachten met het verzoek hun vraag of klacht te herformuleren.

Vanaf de start van de huidige inschrijfperiode, half november, ontving het Studiepunt Rechten maar liefst 1100 mailtjes met vragen en klachten. Dagelijks krijgt het Studiepunt een aantal mailtjes die 'op het randje' zijn. De afgelopen drie weken waren er, volgens Holtzer, drie berichten die echt niet door de beugel konden. Haar bekroop het gevoel dat de situatie onacceptabel was.

Holtzer besprak het probleem met haar collega's van onderwijs- en studentenzaken, waarna besloten werd tot een nieuwe aanpak. Het hoofd van de afdeling onderwijs- en studentenzaken, N. Meijers, meent dat de nieuwe werkwijze hard nodig is. In de communicatie via de mail worden gebruikelijke beleefdheden zoals die aan de balie of aan de telefoon gangbaar zijn volgens haar vaak overgeslagen. Aan de balie heeft het Studiepunt slechts af en toe last van een onredelijke student. Verder vindt Meijers dat juristen in wording in staat moeten zijn om conflicten en bezwaren op correcte wijze te verwoorden.

Voor een deel begrijpt Holtzer de frustratie van de studenten wel. Met de invoering van het bachelor-mastersysteem en Osiris is er veel veranderd. Studenten hebben te maken met overgangsregelingen en de invoering van een semestersysteem. "Maar je ziet de wijze van formuleren echt afglijden. Daarom ben ik bijzonder blij dat de onderwijsdirecteur het versturen van de standaardmail heeft goedgekeurd. Voorheen zat ik drie dagen te broeden op een passend antwoord. Dat kan toch niet de bedoeling zijn?"

Ook andere faculteiten zeggen incidenteel onbeleefde mailtjes te ontvangen. Zij zien echter geen aanleiding tot het nemen van maatregelen. D. Gussekloo, medewerker van het studiepunt van ruimtelijke wetenschappen, vindt de onbeleefdheid van studenten over het algemeen wel meevallen. "Al denk ik af en toe dat de toon net even iets anders had gekund."

Ook J. Straver, hoofd van onderwijs-en studentenzaken bij Sociale Wetenschappen, zegt dat op dit moment geen actie wordt overwogen. Wel weet Straver dat vooral door de overgang naar bama meer vragen worden gesteld. Ook valt het haar op dat de studenten veeleisender zijn geworden. Ze verwachten direct een kant en klaar antwoord. Een van de baliemedewerkers van het Studiepunt Sociale Wetenschappen, C. Verstappen werkt er nu een half jaar. Volgens haar kunnen sommige studenten behoorlijk brutaal zijn. Zowel aan de balie als in de mail. "Deze studenten denken overal recht op te hebben. Ik spreek ze daar altijd op aan."

CN
Onbeschofte rechtenstudenten kunnen onderstaande tekst verwachten in een reply:
Geachte...... Beste.....
'De toon waarop je de medewerkers van de faculteit aanspreekt in je mail, alsmede de kwalificaties die je geeft aan het facultair roosterproces zijn zodanig dat ik je klacht nog niet in behandeling zal nemen.
Er kunnen tussen opleiding en student zeker verschillen van mening en inzicht zijn over tal van zaken. Daarover gaan wij graag in gesprek met onze studenten. Niet zelden worden er als uitvloeisel van dergelijke gedachtenwisselingen ook verbeteringen doorgevoerd.
Voor (aankomend) juristen is het van groot belang dat zij zich zowel mondeling als schriftelijk op correcte wijze kunnen uitdrukken.
Vandaar dat ik je verzoek je klacht zo te herformuleren dat formulering en toonzetting aansluiten bij wat in het maatschappelijk verkeer tussen opleiding en student gebruikelijk is.'
Met vriendelijke groet,