`Onderwijs kweekt werknemers, geen ondernemers'

"Onderwijs kweekt werknemers in plaats van ondernemers", zei destaatssecretaris eind vorige week tegen studenten aan deRijksuniversiteit Groningen. Studenten worden voorbereid op eenbaan bij Shell of Ahold, maar niet voor het opzetten van een eigenbedrijf.

De overgrote meerderheid van de huidige ondernemers heefttijdens de studie "zelfs nooit een ondernemer van dichtbij gezien",aldus Ybema. "Zo creëer je een sfeer waarin een ondernemer eensoort marsmannetje wordt."

De staatssecretaris betreurt dat. "De kansen voor jongeondernemers zijn nog nooit zo groot geweest als nu", hield Ybemazijn gehoor voor. Dat is vooral te danken aan internet. Dat biedtkansen om kleinschalig te beginnen en toch snel economischedoorbraken tot stand te brengen.

Het ministerie van Economische Zaken wil een klimaat scheppenwaarin jonge ondernemers gestimuleerd worden. Deze week ging daaromeen commissie 'ondernemerschap en onderwijs' van start dieideeën moet verzamelen en uitwerken.

Ybema opperde zelf vorige week alvast een ideetje. Hij wil eensoort ondernemerscentrum voor startende studenten. Daarin moetenper regio bedrijfsleven, kamers van koophandel, universiteiten,hogescholen en mbo-scholen samenwerken.

HOP, Hanne Obbink