Ongeluk met boten Orca en Triton: 'Zo'n beetje de ergste ramp die de vereniging heeft beleefd'

Ongeluk met boten Orca en Triton: 'Zo'n beetje de ergste rampdie de vereniging heeft beleefd'

De boten, negen van Triton en zeven van Orca, werden voorwedstrijden naar Tilburg vervoerd. Doordat de chauffeur plotselingmoest remmen, schaarde de oplegger en kwam in de berm terecht.Eén skiff van Orca overleefde de klap, de overige boten zijnallemaal meer of minder beschadigd. Alle vaartuigen behoorden totde zogenaamde 'wedstrijdvloot', de beste boten die de verenigingenhebben.

Volgens Orca-voorzitter Mark Gieles is dit wel zo'n beetje deergste ramp die zijn vereniging heeft beleefd. "Ooit is onze loodsafgebrand, maar toen bleven de boten onbeschadigd." Zijn collegaJob van Schelven van Triton denkt dat alleen de cholerabesmettingvan het water rond de vereniging enigszins vergelijkbaar is. "Maardat was ergens in 1890", voegt de preses van de bijna 120 jaar oudevereniging daar aan toe.

Van Schelven zat in de kroeg toen hij hoorde over het ongeluk."Het drong toen eigenlijk nog niet tot me door. Pas de volgendeochtend, toen ik op de vereniging kwam, werd het ineens heelwerkelijk." Er braken hectische dagen aan. "Het was heel chaotisch,was ik net in gesprek met SBS6, hing er iemand van de verzekeringaan de lijn en kwam er iemand anders vragen of we al vervanginghadden. En zo ging het maar door", vertelt Gieles.

Inmiddels is hij in rustiger vaarwater belandt. "Het blijftdruk, maar ik heb in ieder geval weer een beetje het overzicht." Deschade aan de Orca-boten is opgenomen en het is duidelijk dat deverzekering zo'n 25.000 gulden zal vergoeden. Dat houdt in dat ereen gat op de begroting overblijft van ongeveer 65.000 gulden. Hetgrootste deel daarvan wordt veroorzaakt door het feit dat deverzekering de dagwaarde uitkeert voor de twee boten die total losszijn verklaart, terwijl de boten wel weer nieuw moeten wordengekocht.

Voor zijn collega van Triton liggen de zaken nog niet zoduidelijk. De bootsman is nog niet klaar met het opnemen van deschade, dus kon er ook geen opgave aan de verzekering wordengedaan. Wel is de vereniging al druk bezig om te inventariseren watde ledenkunnen doen om de schade op te vangen. "Je zou bijvoorbeeldde komende tijd een kwartje op het bier kunnen doen, maar iemandanders zei al dat hij de bootsman wel wil helpen", vertelt VanSchelven. "Hoe we het gaan organiseren is dus nog niet duidelijk,maar ik verwacht wel veel van de leden."

Gieles is wat voorzichtiger. De leden zijn de laatsten bij wiehij voor geld zal aankloppen. "Studenten kunnen niet veel missen.Ze betalen al veel geld om te kunnen roeien, dus je kan niet meteenmet de collectebus langs de bar gaan." Als na overleg met eventuelegeldschieters blijkt dat er nog geld te weinig is, zal hij zijnleden aanspreken. "Dan zouden we bijvoorbeeld een boat-crash-partykunnen organiseren. Nodigen we Triton ook uit, is het bier voor huneen knaak en voor ons twee gulden", filosofeert hij voor zichuit.

De beide presessen blijken hun hoop vooral op de universiteit tehebben gevestigd voor leniging van de financiële nood. In eeninformeel gesprek werd hen al toegezegd dat zij op steun kunnenrekenen. "Dat is ook het meest logisch, want we zijn hier toch ineerste instantie om te studeren", aldus Van Schelven. Op desponsoren willen de voorzitters niet al zeer rekenen. "Die doen alwat voor de vereniging, en je wilt toch ook niet dat ze gaandenken: dat was ook een dure grap, die roeiers", stelt Gieles.

Wel hebben beide verenigingen een beroep gedaan op de oud-leden.En andere roeiverenigingen springen bij wat betreft de vervangingvan de boten voor de eerste tijd. "De mensen die normaal in dieboten zitten trainen heel fanatiek. Die zitten zo'n tien totveertien keer per week op het water", legt Gieles uit. Volgens VanSchelven missen de gedupeerde roeiers liever twee keer per dag hunvriend of vriendin dan hun boot.

"Nou, dat valt wel mee", relativeert Peter van der Noort,kandidaat voor de Holland Acht. De Orca-skiff waarin hij normaalgesproken traint, kan hij voorlopig niet gebruiken maar hij blijfter redelijk laconiek onder. "Er zal binnenkort wel een oplossingkomen, we kunnen er denk ik wel eentje lenen." Tot die tijd roeithij op het droge, op de ergometer. "Het is niet leuk, drie tot vieruur per dag in zo'n donker hol, maar het moet maar."

Al met al denken de voorzitters dat ze pas volgend seizoen weerhelemaal op orde zijn. "Je wilt het eigenlijk allemaal binnen eenweek regelen, maar dat kan gewoon niet, je bent van te veelfactoren afhankelijk", aldus Van Schelven. "Maar misschien is datook eigenlijk wel goed. Als je in de haast van het eerste momentbeslissingen neemt, is de kans groter dat die verkeerd zijn."

Ook Gieles ziet nog wel een lichtpuntje. "Laatst kwam hier eenoud-lid tijdens het lustrum verhalen uit de oude doos vertellen.Toen zag ik mezelf al zitten, over twintig jaar. Met een dikkesigaar er bij is ditnatuurlijk een ijzersterk verhaal."

Hanneke Slotboom

De verenigingen zijn voor giften en anderesteunbetuigingen te bereiken via e-mail: Orca@studver.UU.NL,Dronkert@varsity.NL