Ongelukskraan stond niet in goede stand

Op gezag van de deskundigen van TNO die het ongeluk onderzoeken, meldt het bulletin dat de Peiner kraan ten tijde van het ongeval ten onrechte niet in de zogenaamde vaanstand stond. Dat is de stand waarin het contragewicht in de richting van de wind staat. Daardoor werden er grotere krachten op de kraan uitgeoefend dan die waarop de belastbaarheid waarschijnlijk berekend was. Volgens een woordvoerder van het college van bestuur heeft dat feit zeker een rol gespeeld bij de val van de kraan, maar is niet duidelijk of het doorslaggevend is geweest. Aan het rapport van TNO, dat die vraag moet beantwoorden, wordt op dit moment nog gewerkt.

Inmiddels heeft bouwonderneming BAM met de universiteit een akkoord bereikt over de plaatsing van een nieuwe kraan. Overeengekomen is om de kraan van een andere fabrikant te betrekken en ook op een andere plek op te bouwen. Om zo min mogelijk risico te lopen is gekozen voor een plek direct naast het Bestuursgebouw en zo ver mogelijk van het Van Unnikgebouw vandaan. De kraan wordt eerst opgebouwd tot ongeveer 37 meter hoogte en zodra de bouw dat vraagt tot 61 meter.

Om de veiligheid van de nieuwe oplossing te kunnen beoordelen heeft de universiteit de hulp van TNO ingeroepen. Dat bracht op 24 april een positief advies uit over de plaatsing van de nieuwe kraan, die extra zwaar wordt uitgevoerd op basis van de meest ongunstige draaipositie in de wind. De BAM studeert op dit moment nog op de wijze waarop de fundering van de kraanvoet met de minste overlast kan worden gemaakt. Medewerkers in het centrumgebied van De Uithof zullen van de planning van de werkzaamheden op de hoogte worden gehouden.

EH