Onno Buil: Nederlands Taekwondo Kampioen

Al van jongs af aan was Buil geïnteresseerd in Oostersevechtkunsten. Maar omdat hij van z'n vader maar één sportmocht beoefenen werd het voetbal. Daarin schopte hij het nog eenheel eind. Hij werd zelfs uitgenodigd voor de selectie van hetNederlands elftal onder 15 jaar. Een verhuizing naar Cura ao gooideroet in het eten. Het voetbal op het eiland was slecht geregeld,daarom koos hij voor Taekwondo, de sport die zijn achterneef ookbeoefende.

Hij is blij dat hij naast Taekwondo ook kan studeren. "Als ikwas blijven voetballen, zou het niet goed zijn gegaan op school.Maar misschien voetbalde ik dan wel bij Milan en dan was ik allangbinnen", lacht Buil. Zijn korte loopbaan als voetballer heeft erwel voor gezorgd dat hij tweebening is, hetgeen voordeel oplevertbij Taekwondo. Hij trapt net zo gemakkelijk met z'n linker- als metzijn rechterbeen. De tweebeningheid van Buil, zwarte band eerstedan, is moeilijk te bestrijden voor zijn tegenstanders, zij kunnenhun strategie niet afstemmen op zijn zwakste been. Daarnaastreageert hij snel en beweegt hij soepel wat hem tot een gevreesdeopponent maakt. Nu hij deel uit maakt van het NederlandsTaekwondoteam heeft hij naast een wedstrijdcoach ook de beschikkingover een coach die wedstrijden en vechtstijlen van zijntegenstanders analyseert.

Door de vele trainingen en toernooien in binnen- en buitenlandheeft Buil studievertraging opgelopen. "Vooral met practica is hetlastig, maar ik heb het er wel voor over, zoiets doe je maaréén keer." Omdat hij topsport beoefent zijn er regelingengetroffen met de studiefinanciering en ook over het inhalen vantentamens zijn afspraken gemaakt.

Dit jaar werd Buil voor het eerst Nederlands Kampioen. Bij deCuba Open eerder dit jaar eindigde hij als derde. Zilver behaaldehij bij de Centraal Amerikaanse Caribische Spelen. In november werdhij tweede bij het Universitaire WK in de klasse tot 78 kilogram."De eerste drie wedstrijden heb ik alle op punten gewonnen. In definale was er geen overtuiging in mijn spel, de motor draaidegewoon niet meer. Ik was te afwachtend, die ander stond voor oppunten, ik kon het niet meer inhalen"' zegt Buil spijtig.

Taekwondo is een vechtsport waarin een belangrijke rol isweggelegd voor het tactische plan." Als je voorstaat kun jeafwachten, als je achter staat moet je aanvallen, je tegenstanderkomt niet naar je toe." De knock out is in het Taekwondo geen doelop zich, vaker worden wedstrijden op punten beslist. "Een knock outis ook moeilijk, de tegenstander is snel."

Onno Buil stort zich het komende jaar vol op de kwalificatie vande Olympische Spelen van 2000 in Sydney. Hij zal er dit jaar allesaan doen om een Olympisch ticket in de wacht te slepen.

Hugo Kamperman