Ook Duitsers mogen studiebeurs meenemen

Duitse studenten die in Nederland studeren, krijgen alleen een Duitse studiebeurs als ze vlak bij de grens wonen en dagelijks op en neer reizen. Als ze in een andere lidstaat willen wonen, moeten ze eerst een jaar in Duitsland studeren en daar ook hun opleiding voortzetten. Anders krijgen ze geen studiefinanciering mee.

De Duitse Rhiannon Morgan wilde in Groot-Brittannië studeren en vond dat ze recht had op een studiebeurs van haar vaderland. Ze stapte naar de rechter. Het Europese Hof heeft haar gelijk gegeven. De Duitse regels belemmeren het vrije verkeer van burgers in de EU, meent het Hof. In haar kielzog kreeg ook de studente Iris Bucher van de rechter gelijk, die in Nederland is gaan studeren.

Met deze uitspraken is echter nog niet alle vrij verkeer van studenten geregeld. In een rechtszaak uit 2005 benadrukten de Europese rechters juist de plichten van het gastland. Toen bepaalden zij dat een student - ongeacht nationaliteit – recht heeft op studiefinanciering van het gastland als hij een “reële band” heeft met de lidstaat waar hij een opleiding wil volgen. Eventueel volgende rechtszaken moeten duidelijkheid verschaffen over wanneer het gastland moet betalen en wanneer het vaderland.

De Nederlandse overheid heeft weinig te vrezen, want die loopt voor de troepen uit. Alle Nederlandse studenten kunnen hun studiefinanciering meenemen naar het buitenland. Ook kunnen ze collegegeldkrediet aanvragen om hogere collegegelden mee te betalen. Overigens trekt Nederland minder buitenlandse studenten dan andere EU-landen en gaan er ook minder Nederlanders naar het buitenland.

HOP