Ook Utrechtse studenten hebben moeite met taal

"Veel studenten die hier binnenkomen, kunnen niet schrijven", bevestigt hoogleraar taalbeheersing Ted Sanders. "Het lijkt alsof dat is toegenomen sinds de invoering van het studiehuis. Studenten kunnen een goede mondelinge presentatie geven, maar zodra ze die moeten opschrijven, is er een probleem".

Aanleiding voor de discussie is de toets die de Vrije Universiteit onder 1100 eerstejaars heeft afgenomen. Zestien procent scoorde 'zeer onvoldoende' , nog eens dertien procent 'onvoldoende'. De VU wil nu een verplichte taaltoets invoeren voor eerstejaars. Bij een onvoldoende volgt dan een verplichte bijspijkercursus.

Leo Lentz heeft een uitgebreid bestand op zijn computer staan met daarin de meest gemaakte fouten in werkstukken van studenten. Volgens hem gaat het vaak om d/t-fouten en fouten in zinconstructies. "Afgelopen najaar diende hij een verzoek in om aankomende studenten Nederlands vrijblijvend een toets aan te bieden die ze thuis kunnen maken. "Op die manier kan de scholier zijn niveau meten en meteen zien of hij of zij in de opleiding taalproblemen zou kunnen krijgen." Of het faculteitsbestuur het verzoek inwilligt, is nog niet bekend. Op universitair niveau wordt vooralsnog geen actie ondernomen om de taalvaardigheid te toetsen of te verbeteren.

HOP/GK

Op onze site vind je enige vragen uit de taaltoets van de VU. Surf naar www.ublad.uu.nl