Open Universiteit geeft opmerkelijk verjaardagsfeest

De OU viert de opening van het academisch jaar niet op een vaste datum. De gedachte hierachter is simpel: aangezien de studenten afstandsonderwijs volgen en op elk moment kunnen starten met hun studie, kan ook de opening van het academisch jaar op elk moment van het jaar plaatsvinden – op een willekeurige locatie.

Vanwege haar 25-jarig bestaan nam de OU die gedachte dit jaar erg serieus: in 36 uur reisde bestuursvoorzitter Theo Bovens langs 25 plaatsen in Nederland en Vlaanderen, om samen met daar woonachtige studenten het academisch jaar te openen.

Onderweg deed Bovens via Twitter verslag van zijn tournee. Ook verspreidde hij via internet zijn openingsrede. Hierin roept hij niet alleen de overheid, maar ook individuele werkende Nederlanders op meer aandacht te geven aan een ‘leven lang leren’: “Het moet volstrekt normaal worden dat je tijdens je loopbaan af en toe tijd en middelen steekt in de eigen scholing.” Bovens vindt dat de Nederlander nu nog te veel de hand op de knip houdt: “Onderwijs laat hij het liefst door de overheid of werkgever betalen. Hij is gierig geworden, terwijl juist nu leergierigheid gewenst is.”

HOP