OV-weekkaart moet langer geldig zijn

Het bureau sprak met een kleine veertig studenten over hunwensen voor een nieuwe OV-kaart. Die blijken redelijk te sprekenover de huidige week-weekendkaart, met een keus tussen gratisreizen door de week of in het weekend. De openbaar-vervoerbedrijvenhanteren echter nogal strikte grenzen van het weekend. Dat gaat inop vrijdagavond om zeven uur uur en eindigt op maandagochtend omvier uur. Studenten met een weekkaart moeten daardoor vrijdag alvroeg thuis zien te komen en kunnen pas maandag weer terug naar hunstudiestad. Wie een weekendkaart heeft, zit met hettegenovergestelde probleem. Dit ongemak kan simpel ondervangenworden, zegt Intomart. De geldigheid van de week- en deweekendkaart zou verruimd moeten worden. De weekkaart kanbijvoorbeeld al op zondagavond ingaan en vrijdagavond pas om negenuur ongeldig worden. Zoiets stelt ook studentenbond ISO voor. Diewil de weekkaart op vrijdag zelfs tot middernacht laten doorlopen.Door ruimere grenzen van het weekend kan ook de drukte in de spitsvan vrijdagavond en maandagochtend aangepakt worden, stelt het ISO.Het Intomart-onderzoekje moet minister Hermans helpen zijngedachten te bepalen over een nieuwe OV-kaart. Het contract met deopenbaar-vervoerbedrijven loopt namelijk eind 2002 af. Dieonderhandelingen hoeven niet ingewikkeld te worden. Net als destudenten lijken ook Hermans en de OV-bedrijven te voelen voor hethandhaven van de week-weekendkaart. Voor de NS is naar verluidtzelfs een langere geldigheid van de weekkaart bespreekbaar. Hetaantal studenten dat voor een weekendkaart kiest - nu acht procent- zal dan nog verder afnemen. Die kaart kan dan wellicht zelfsverdwijnen, zo is in informeel overleg al geopperd. Een tweedeoptie voor Hermans is afschaffing van de kaart. In ruil daarvoorkrijgen studenten dan een hogere basisbeurs. De studenten waarmeeIntomart sprak, voelen daar echter niets voor. Ook het ISO ziethier voorlopig niets in, want het zou dan om 120 gulden gaan. 'Datis een lachtertje,' aldus de bond.

HOP, HO