'Over eten heeft iedereen een mening'

Hoe beoordelen de werknemers van de universiteit hunbedrijfsrestaurant? Uit recent onderzoek onder medewerkers énstudenten blijkt dat er gemiddeld een zeven gegeven wordt voor alleeetplekken binnen de universiteit. Een verslag.

"Persoonlijk vind ik dat we minstens een 7,5 verdienen", zegtArie Raterink, hoofd FBU Restauratieve Verzorging. "Zeker als jeziet binnen welke grenzen we het de mensen naar de zin moetenmaken. De universiteit heeft onderwijs en onderzoek als eerstedoelstellingen. Wij scheppen de voorwaarden om dat plaats te latenvinden."

Op dit moment zijn er 16 reguliere restaurants en driebijzondere. In die reguliere kantines geldt een aantal basisregels.De prijzen zijn bijvoorbeeld overal gelijk. "Het college vanbestuur heeft ons opgelegd dat we in alle restaurants hetzelfdebasispakket moeten bieden voor één prijs. Daar krijgen weeen cateringbijdrage voor", aldus Raterink. Daarbuiten is er eenluxe-pakket waar winst op wordt gemaakt.

Sinds 1997 zijn de kantines verplicht om zich aan de eisen vaneen Europese regelgeving op het gebied van bedrijven die metvoedsel werken te houden. "En de Keuringsdienst van Waren komtgemiddeld twee keer per maand op verschillende lokatiescontroleren", vertelt Raterink. In de wetgeving zitten ookmilieu-eisen. "We zijn één van de eerstemilieuvriendelijke bedrijven. Daar hebben we een aantal prijzenvoor gekregen", aldus het hoofd van de restaurants.

Afgelopen voorjaar is er een tevredenheidsonderzoek onder deconsumenten gehouden. Er was vooral kritiek op drie dingen: gebrekaan ruimte (er zijn zo'n 4000 zitplaatsen), de kantines zijn teduur en er is te weinig variatie in het assortiment.

Het meest tevreden zijn de mensen over de service en dekwaliteit. "Als groot bedrijf kun je je weinig permitteren. We zijnheel kritisch naar de leveranciers: er komt geen rotzooi binnen.Als leveranciers fouten maken doen we geen zaken meer met ze", zegtRaterink fel.

De universiteit telt ongeveer 22 000 studenten en zo'n 6500medewerkers. In alle kantines komen studenten en medewerkers, maareen typische medewerkerskantine is die van het bestuursgebouw. Erwerken daar achthonderd mensen. In het restaurant is het zoalsaltijd erg druk. Maria Hijman en Désirée Majoor, beidemedewerker bij het Universitair Strategisch Programma, zitten telunchen aan een witte ronde tafel. "We eten meestal hier, soms gaanwe wel eens eten in het Educatorium", vertellen de collega's. Zezijn redelijk tevreden over deze kantine. "Je kunt hier lekkerrustig eten en de service is ook uitstekend", vindt Hijman. Majoorvult aan: " Ze doen nooit moeilijk als je nog snel iets wilt kopenbuiten de openingstijden."

Beide beleidsmedewerkers vinden het restaurant niet te duur: "Ikmaak zelf de keuze om geen brood mee te nemen, dus moet ik hiergeld neerleggen", verklaart Majoor. De dames hebben vooral kritiekop het assortiment. "Dat is vreselijk saai: als je hier elke dageet wordt het eentonig", zegt Hijman. "Ze zouden er wat meervariatie in moeten brengen, meer verrassende dingen." Majoor: "Zozou ik het vegetarische aanbod wat groter willen zien. Ze hebbenhier alleen groenteburgers. Verder zie je veel dingen die vleesbevatten zoals de kroket, nasihap of bamibal." Even later nuanceertMajoor haar uitspraak: "Het lijkt me verschrikkelijk moeilijk alsrestaurantbeheerder om het iedereen naar de zin te maken." Hijman:"In het Educatorium lukt dat al beter. Daar kan je meer eten opmaat krijgen. Ze hebben daar bijvoorbeeld een salad-bar."

Maarten Zeylmans van Emmichhoven en Tijs Rooijaards, beidedocent Geografische Informatiesystemen, en regelmatige eters in hetEducatorium-restaurant , vinden deze kantine redelijk. "Over hetalgemeen is het hier goed. De kroketjes zijn wel lekker", vindZeylmans. Rooijaards: "Het is redelijk en niet duur." De grootstekritiek hebben beide heren op de ruimte: "Het galmt hierverschrikkelijk." Op de service hebben ze niets aan te merken. "Demensen die hier werken vallen me niet op, dus dan zal het wel goedzijn", meent Zeylmans. Ze zijn allebei te spreken over het aanbod:"Tijdens de buitenland-weken zijn er allerlei broodjes die in eenstandaardkantine niet te krijgen zijn, dat is leuk." Rooijaards:"Vroeger vond ik dat er te weinig broodsoorten te krijgen waren,maar dat is nu verbeterd."

"Als het over eten gaat heeft iedereen een mening", zegtRaterink. "Wij leveren wat het bureau voor de voeding voorschrijft.De 'schijf van vijf' is bij ons altijd en overal te verkrijgen",vervolgt het hoofd. "Het isvoor mij belangrijk dat we kwaliteitleveren tegen een goede prijs, waar mogelijk met een glimlach."

Joke van der Glas