Pedofiel krijgt gelijk van beroepscommissie

Dat meldt universiteitskrant Mare. De uitspraak van de commissie is een opsteker voor De Jonge, één van de gezichten van de ‘pedopartij’, de Partij voor Naastenliefde, Vrijheid & Diversiteit. Eerder werd hij verwijderd van de opleiding pedagogische wetenschappen aan de Radboud Universiteit Nijmegen, omdat zijn denkbeelden niet stroken met de katholieke grondslag van de universiteit. Daar kon De Jonge juridisch weinig tegen beginnen.

Maar De Jonge is niet veroordeeld voor pedofilie en zegt niet praktiserend te zijn. Dat maakt het lastig om hem te weren van een openbare universiteit. Leiden kan zich niet beroepen op een bijzondere grondslag als het Roomse geloof en moet zich dus met de rest van het wetboek redden. Het is de vraag of dat gaat lukken, blijkt uit de uitspraak van de beroepscommissie. De Jonge blijft strijdlustig en wil desnoods tot het Europese Hof doorprocederen.

Plasterk gaat universiteiten en hogescholen overigens een krachtiger wapen in handen geven. Hij werkt aan een wetswijziging die instellingen het recht geeft studenten uit te schrijven die “blijkens hun gedrag ongeschikt zijn voor de toekomstige beroepsuitoefening”. Dat staat in zijn strategische agenda. Een pedofiel die bijvoorbeeld in de opleiding pedagogiek een vertrouwensband met kinderen moet opbouwen, kan dan worden geweerd, zei de minister begin december in antwoord op kamervragen.

HOP