'Plagiaat is dom'

Frans Verstraten, professor psychologie:

"Ik vind plagiaat dom. Je gaat studeren om te leren en je betaalt er een hoop geld voor. Door overschrijven ontwikkel je jezelf niet. Ik vind plagiaat onacceptabel.

"Je zou kunnen zeggen dat plagiaat op dit moment haast wordt aangemoedigd door de universiteit. Er staat geen ernstige straf op. Plagiaatplegers krijgen een waarschuwing en moeten het overdoen. Op sommige instituten is dat wel anders. Op Harvard bijvoorbeeld worden studenten een jaar geschorst en krijgen ze een permanente nul voor de opdracht.

"Ik heb wel eens iemand gepakt op plagiaat. Het was in een vroeg stadium van het werkstuk dus was het eigenlijk werk dat plagiaat dreigde te worden. Het was bij een kleine cursus. Een student kwam met een onderwerp en een strekking waarmee iemand bij dezelfde cursus twee jaar geleden ook al was gekomen.

"Als ik iemand verdenk van plagiaat - als delen in de inleiding bijvoorbeeld zijn overgeschreven - geef ik de studenten altijd een boek over hoe ze moeten citeren. Het blijft echter de eigen verantwoordelijkheid van de studenten. De goeden komen er toch wel, want je wordt geen assistent in opleiding door plagiaat te plegen. Je hebt dan nooit geleerd zelf analyses te maken of zelf na te denken over vraagstellingen. Dan val je door de mand."

'Ik google altijd'

Chrisje Brants, professor strafrecht:

"Ik had wel verwacht dat minimaal 60 procent van de studenten plagiaat pleegt. Ik vind dat aantal zelfs nog meevallen. Bij veel papers die ik binnen krijg, is het makkelijk te zien. Ik google altijd één of twee zinnen en dan rollen er geheel dezelfde teksten uit. Eén keer kreeg ik een paper in handen waarin de student stukken had verwerkt uit een artikel dat ik zèlf had geschreven.

"Ik confronteer de studenten altijd met mijn bevindingen. Velen weten echter niet wat plagiaat is. Aan het begin van elke cursus besteden we daarom ongeveer 30 minuten aan een uitleg over plagiaat, hoe ze correct kunnen citeren en hoe ze papers moeten schrijven die aan de regels voldoen. Dan zijn de studenten gewaarschuwd. Ik kijk nog wel hoe opzettelijk de plagiaat is. Soms zijn hele papers overgeschreven, andere keren is de bronvermelding gewoon niet juist.

"Ik kan wel begrijpen waarom het veel gebeurt. Nu komen veel studenten weg met plagiaat omdat het veel tijd kost en veel ergernis geeft om achter plagiaat aan te gaan en bovendien kost het de universiteit ook geld als studenten hun studiepunten niet halen. "

'Je moet origineel zijn'

Amanda Luchies, masterstudent vertalen Spaans:

"Ik vind plagiaat niet goed. Je moet proberen origineel te zijn. Je studeert voor jezelf dus je moet je studie ook op eigen kracht halen. Als medestudenten wel plagiaat plegen, maakt me dat niet uit. Ik zou het nooit doen, want je leert er niets van. Samen aan een opdracht werken moet wel kunnen, als je maar uiteindelijk individueel de opdracht maakt. Ik zou nooit een hele opdracht die ik gemaakt heb aan een ander geven, zodat diegene het volledig kan overschrijven. Vooral je scriptie vind ik iets wat je wel echt zelf moet maken. In Groningen, waar ik ook heb gestudeerd, moest ik wel eens een opdracht digitaal inleveren. Je tekst werd dan door een bepaald programma gehaald en controleerde of je 't had overgeschreven. Dat is misschien ook iets voor Utrech. Ik vind 60 procent plagiaatplegende studenten namelijk wel een erg hoog aantal."

'Idee masseren mag'

Roel, vierdejaars student Engels:

"Ik ben tegen plagiaat. Al moet ik toegeven dat ik zelf wel een keer, min of meer, plagiaat heb gepleegd. Mijn deadline naderde en ik had nog niets aan mijn essay gedaan. Ik heb toen een idee van internet gehaald en daar omheen mijn essay gestructureerd. Als je het goed in je eigen woorden verandert, komen ze er niet achter. Ik heb er daarna toch wel een beetje een schuldgevoel van gekregen, dus ik zou het niet snel weer doen. Ik heb ook niet het idee dat het zoveel om me heen gebeurt. Er zijn wel veel mensen die ideeën van internet afhalen en er dan niet bij vermelden van wie het afkomstig is. Het is ook erg ingewikkeld als je een essay moet schrijven en je hebt geen ideeën. Ik vind plagiaat daarom niet zo ernstig als je een idee van iemand anders gebruikt en die masseert tot je eigen idee, en het stuk in je eigen woorden opschrijft."