Politiek wil Frans-Nederlandse universiteit

De universiteiten van Utrecht en Lille hebben in juni vorig jaareenconvenant opgesteld waarin zij aangaven te streven naar een'Frans-Nederlandse universiteit'. In het kader hiervan zou desamenwerking tussen de Franse en Nederlandse universiteiten moetenworden bevorderd. Frankrijk heeft al dergelijke overeenkomsten metDuitsland en met Italië. Directeur van het Centrum voorFrankrijkstudies van de Universiteit Utrecht, prof.dr. M. vanBuuren is één van de trekkers van het project. Hij isoptimistisch gestemd. "Dat nu op hoog politiek niveau dewenselijkheid van verdere samenwerking wordt onderstreept is eenforse stap in de goede richting."

Lille en Utrecht hebben zich vorig jaar eveneens bereid getoondeen bureau binnen hun universiteiten te vestigen dat zich gaatbelasten met de coördinatie van de activiteiten van de'universiteit'. Een van de

werkzaamheden van een dergelijk bureau zou het inzetten vanICT-toepassingen kunnen zijn, meent Van Buuren. Zo zou op interneteen virtuele leeromgeving gecreëerd kunnen worden dieonderwijs op afstand mogelijk moet maken. Verder kunnen ook hetbevorderen van uitwisselingen en het voorlichten van Nederlandseuniversiteiten over samenwerkingsmogelijkheden ter hand wordengenomen.

De universiteit van Lille en de Universiteit Utrecht hebbensamen al vergaande plannen om tot een systeem van 'bidiplomering'te komen. Studenten van beide universiteiten volgen daarbijeenzelfde programma en krijgen bij afstuderen ook een diploma vanUtrecht én Lille. Soortgelijke afspraken bestaan voorstudenten Duits al tussen Utrecht en Bochum. Een 'virtueleuniversiteit' zou bij een dergelijke opzet een belangrijke rolkunnen spelen, meent Van Buuren.

XB