Prijs bibliotheek verdeelt U-raad

De commissie procesondersteuning vergaderde deze week over deduurder geworden bouwplannen van de nieuwe Universiteitsbibliotheekaan de Heidelberglaan. Het ontwerp van architect Wiel Arets blijktniet te realiseren voor de in 1997 uitgetrokken 100,5 miljoengulden. Er moet minstens 55 miljoen bij. Een verkeerde inschattingvan het aanvankelijke bedrag en de stijgende bouwkosten hebben hetplan duurder gemaakt, zegt het college.

De commissieleden eisen meer inzicht in de kosten. Tot nog toeis aan het bibliotheekplan al zeven miljoen uitgegeven. De kostenomvatten bovendien meer dan alleen de bouw van een bibliotheek. Ookde prijs van een parkeergarage en verhuiskosten zijn vervat in hettotaalbedrag. Gevraagd is waar het extra geld vandaan moet komen enhoe in het vervolg de kosten beter in de hand te houden zijn.

Duidelijk is dat de U-raad verdeeld is. Personeelslid J.Windhouwer is mordicus tegen. De extra miljoenen kunnen volgens hembeter worden gebruikt om de binnenstadspanden op te knappen zodatze voldoen aan de arbo-eisen. De nieuwe bibliotheek kan met watminder uitstraling toe: "Een bakstenen pand kan ook mooi zijn, zolang het van binnen voldoet aan alle moderne eisen." StudentlidJochem Sprong wil graag dat het Arets-ontwerp wordt gerealiseerd.Een 'C&A-pand' ziet hij niet zitten. "Zo'n pand draagt bij aanhet imago dat De Uithof een onderwijsfabriek is. Een mooi pandzorgt voor een beter studeerklimaat."

De vraag die vele U-raadsleden ook bezighoudt, is of zij in dezezaak advies- of instemmingsrecht hebben. Als het om eenbegrotingswijziging gaat, mag de raad slechts een adviesuitbrengen, maar als het gaat om een wijziging van demeerjarenplanning dan is instemming vereist. Momenteel wordtonderzocht om welk recht het gaat.

GK