Rapport contacturen naar Tweede Kamer

Ongeveer één derde van de wo-opleidingen heeft gemiddeld tien tot vijftien contacturen per week. Ruim twintig procent geeft maximaal twintig uren college per week. Opleidingen met twintig tot vijfentwintig contacturen of vijfentwintig tot vijfendertig uur college zijn met respectievelijk zes en nog geen drie procent een stuk schaarser. Bijna tweehonderd universitaire opleidingen deden mee aan het onderzoek.

Opvallend is dat de universiteiten er een redelijk strakke discipline op na houden: ingeroosterde contacturen vallen maar zelden uit. Uit respons van de 1600 studenten die ook aan het onderzoek meededen, blijkt dat maar vijf procent regelmatig met college-uitval te maken heeft. Ter vergelijking: in het hbo ligt dat percentage tussen de vijfentwintig en dertig procent.

De inspectie benadrukt in het onderzoek dat een wo-opleiding meer is dan contacturen alleen, en dat de manier waarop een opleiding wordt ingericht in hoge mate een zaak van de universiteiten zelf is: er is geen minimumaantal contacturen vastgelegd. De gemiddelde studielast van een opleiding is volgens de universiteiten goed voor 36 uur per week. De tijd die studenten gemiddeld zeggen te besteden aan hun opleiding ligt volgens grootschalig landelijk onderzoek rond de dertig uur.

Overigens zou het rapport pas in juni worden gepresenteerd. Na uitspraken van Plasterk over het beperkte aantal contacturen bij sommige opleidingen is echter besloten het document sneller openbaar te maken. De PVV van Wilders heeft kamervragen gesteld over het beperkte aantal contacturen in het hoger onderwijs.

HOP