Rente over studieschuld niet langer aftrekbaar

Dat adviseert de landelijke studentenvakbond LSVb. De bond komtmet deze tip met het oog op het nieuwe belastingstelsel. Daarin isde rente over de studieschuld niet langer aftrekbaar van debelasting.

Tot aan het einde van dit jaar kan de rente nog wel wordenafgetrokken. De LSVb raadt oud-studenten dan ook aan om nog snel teprofiteren van het huidige belastingstelsel. "Vraag desnoods pa enmoe, plunder je spaarrekening of ga dit jaar eens niet opwintersport. Als je slim bent, betaal je dit jaar nog het rentedeelvan je schuld af", zegt LSVb-voorzitter Fransien van ter Beek.

In het nieuwe stelsel vallen studieleningen net als bijvoorbeeldeen lening voor een auto in de categorie 'consumptieve leningen'.De rente over dergelijke schulden is niet langer aftrekbaar. Datnadeel kan per jaar al snel oplopen tot duizend gulden of meer.

De LSVb vraagt zich overigens af of deze verandering juridischwel in de haak is. "De overheid heeft opeens de voorwaardengewijzigd waaronder studenten indertijd de lening hebbenafgesloten", zegt Van ter Beek. "We laten momenteel een juristuitzoeken of dat zomaar kan."

Ook studenten die nu een studieschuld opbouwen worden benadeeld.Ter compensatie heeft het ministerie van Onderwijs de rente opstudieleningen met 1,15 procent verlaagd. De LSVb vindt dat langniet genoeg om de nadelige gevolgen ongedaan te maken.

HOP, MtW