Rock & Rollers schuiven niet meer, ze huppen

Rock & Roll als sportbeoefening? Elvis en BuddyHolly zouden zich waarschijnlijk omdraaien in hun graf. Toch is deacrobatische dansvariant van de Jumping Spectacles pureprestatiesport. Er gaan behoorlijk wat uurtjes krachthonk voorbijeer de partner vijf meter de lucht ingaat.

'Crazy little thing called love'. De kraker van Queen schaltdoor sporthal de Leemput in Overvecht, waar zo'n twintig leden vande Jumping Spectacles zich voorbereiden op de festiviteiten rondomhet tienjarig bestaan aanstaande zaterdag. Aangemoedigd door hetritmische klappen en de juichende kreten van de clubgenotenvertonen vier dansparen hun kunsten.

Bestuurslid Koen Tjoa staat geblesseerd langs de kant("ongelukje met de motor"). Met zijn zwarte vetkuif en bakkebaardenis Tjoa de enige 'echte rocker' in het gezelschap. Het acrobatischRock & Rollen blijkt dan ook weinig meer overeen te komen metde schuifelende twist-passen die we kennen uit de zwart-wit beeldenvan Chubby Checker-optredens. Was de dans in de jaren vijftigvooral een Amerikaanse aangelegenheid, het acrobatische element isin de afgelopen decennia in Duitsland ontwikkeld. Daar werd ook 'degesprongen basis' ingevoerd. Dansparen huppen nu in plaats vanschuiven. "Met af en toe een spreidsprong van de dame kon datschuiven met de voeten nog wel, maar je breekt je nek als jesalto's en nog ingewikkeldere oefeningen wilt doen", aldusTjoa.

Ook de muziek is veranderd. De grondbeginselen leren de ledenvan de Jumping Spectacles nog wel op 'Shake your tailfeather' vanRay Charles, maar modernere muzieksoorten komen uitgebreid aan bod."Zelfs op sommige nummers van Genesis kun je prima Rock &Rollen", zegt Tjoa. "Zolang het maar een vierkwartsmaat is en ereen beetje beat inzit."

Mieneke en Peter Roodenburg geven deze zondagavond les. Hetechtpaar was eind jaren tachtig twee keer Nederlands kampioen enbehaalde ooit een zevende plaats op een EK. Peter: "Alsrechtenstudent had ik in die tijd nog alle tijd. Ik trainde vijfkeer per week vijf uur. Vooral voor het betere gooi- en smijtwerkis krachttraining essentieel. Op topniveau moet de dame minstensvijf meter de lucht in." Volgens echtgenote Mieneke, afgestudeerdpsychologe, maakt vooral de combinatie van prestatie en show desport aantrekkelijk. "Ik deed het echt voor het publiek. Wanneerdat vol bewondering met veel oh's en ah's naar ons zat te kijken,gooide ik er nog een schepje bovenop."

Terwijl Peter Roodenburg de veiligheidsgordel waaraan de damebij het oefenen van hoge sprongen wordt bevestigd, 'the launch',installeert,oefenen Nemo de Groot en Lisette Miltenburg in een hoekvan de zaal. "Dit is voor mij een ontzettende work-out", zegt destudent medische biologie. "Kracht, techniek, lenigheid, je hebtalles nodig. En dat op lekkere muziek. De hele platenverzamelingvan mijn ouders hoor ik hier terug."

De Jumping Spectacles worden nogal eens gevraagd om bruiloftenen partijen op te fleuren, maar ook tijdens serieuzere gelegenhedengeven ze acte de présence. Zo werd onlangs een workshopgegeven tijdens een congres van het ministerie van Verkeer enWaterstaat. "Het thema van dat congres was contact hebben metelkaar", vertelt Tjoa. "En Rock & Roll-dansen heeft natuurlijkvan alles te maken met -vooral fysiek- contact. De minister zelf?Nee, die danste niet mee."

Xander Bronkhorst

Beginnersklas oefent de eerste beginselen van hetRock&Rollen