Sexy muziekclips beïnvloeden tienermeisjes

Het onderzoek wordt vanmiddag gepresenteerd door Tom ter Bogt in zijn oratie ‘Whazz Up’, waarmee hij het ambt aanvaardt van hoogleraar Populaire muziek en jeugdcultuur.

In zijn onderzoek liet Ter Bogt de helft van de jongeren sexy clips zien uit de dance of hip-hop hoek. De andere helft zag dezelfde artiesten, maar dan in een neutrale clip. De tieners die sexy video’s gezien hadden, waren over het algemeen sterker overtuigd dat er niks mis is met seks.

Een opvallend resultaat was dat meisjes zich veel meer aangesproken voelen door de sexy clips dan jongens. Zij hebben de neiging om onder invloed van de clips sterker te gaan denken dat een sexy uiterlijk essentieel is. Eerder onderzoek liet al zien dat zo’n zelfbeeld problematische kanten heeft en samengaat of zelfs de oorzaak is van een negatief zelfbeeld en gebrek aan zelfvertrouwen.

Ter Bogt constateert tevens dat jongens niet bijster gevoelig zijn voor de smaak van hun vaders of moeders, behalve als het gaat om de afkeer of liefde voor klassieke muziek. Meisjes zijn daarentegen wel gevoelig voor de invloed van het klimaat waarin zij opgroeien en in hun smaak lijken zij in een aantal opzichten op hun ouders, vooral op hun moeders.

De fascinatie voor bepaalde artiesten kan komen en gaan en afhangen van hypes, maar niettemin vallen mensen altijd weer terug op een aantal basale voorkeuren voor typen muziek. Er is dan ook een verband tussen muziekvoorkeur en persoonlijkheid, ontdekte Ter Bogt.

Zo zijn jongeren die van hitparademuziek of hip-hop/R&B houden extraverter en aardiger. Rockliefhebbers zijn minder extravert, slordig, maar staan wel open voor nieuwe ervaringen. Liefhebbers van klassiek zijn aardig, nauwkeurig, open voor nieuwe ervaringen en zij zijn iets minder emotioneel stabiel.

AH