Slechts betaalde bijbanen meest populair

Bijbanen in de horeca zijn erg gewild. Ruim één op de vijf werkende scholieren en studenten heeft een baantje in een café, restaurant of bij een cateringbedrijf. Leuke collega’s, flexibele werktijden en de fooienpot maken dit werk aantrekkelijk, ook al geven studenten aan toch vooral het salaris belangrijk te vinden.

Meiden verdienen doorgaans minder per uur dan jongens. Het gemiddelde uurloon voor meiden is 7 euro tegenover 8,50 euro bij jongens. Een van de verklaringen hiervoor is dat bijna de helft van de meiden in slecht betaalde bijbanen werken, zoals in de bediening en kledingverkoop. Eén op de tien meisjes is actief in de zorg,bijvoorbeeld de thuiszorg bij ouderen. Jongens hebben vaker een bijbaan in de beter betaalde sectoren techniek en IT.

Het opleidingsniveau heeft ook invloed op het salaris. Scholieren en MBO-studenten verdienen ongeveer 6 euro, terwijl studenten uit het hoger onderwijs gemiddeld zo’n 8 euro halen. De best verdienende baantjes (zo’n 10 euro) zijn studentassistent, programmeur en systeembeheerder. Studenten komen in de regel aan hun bijbaantje via vacaturesites of via vrienden of familie. Zowel jongens als meiden zijn op zoek naar een baantje van gemiddeld 10 uur per week.

AH