Snel internet voor SSH-complexen

Het gaat om een geavanceerde verbinding (100Mb) die het ondermeer mogelijk maakt tegelijkertijd grote bestanden te 'downloaden'en te internetten. Bewoners die gebruik willen maken van dezevoorziening zullen maandelijks 29 gulden moeten gaan betalen. Ditbedrag zal via de huur worden gend. Huidige bewoners kunnen er nogvoor kiezen het aanbod te weigeren, nieuwe huurders niet.

De woningbouwvereniging liep twee maanden geleden nog een grotesubsidie voor de aanleg van internetfaciliteiten mis. Hetministerie van Economische Zaken gaf de voorkeur aan eenvergelijkbaar initiatief van de Technische Universiteit Delft. Deandere deelnemers aan het project besloten daarop tot een extrabijdrage aan het initiatief dat de SSH in totaal zeven miljoengulden kost. De Universiteit Utrecht betaalt anderhalve ton, deHogeschool van Utrecht (HvU) en de Cap Gemini ieder een ton.

De universiteit neemt daarnaast samen met de Hogeschool vanUtrecht de aansluiting op Surfnet, het netwerk voor het hogeronderwijs, voor haar rekening. Ook moet er een systeem komen datonderscheid maakt tussen studenten en niet-studenten. Surfnet laatalleen studenten toe tot haar faciliteiten. Niet-studenten krijgenzonder extra kosten een verbinding via telecombedrijf Telfort. Dezeis echter trager dan de universitaire toegang. Universiteit enHogeschool betalen voor de aanlegkosten van de aansluiting en hetbenodigde segmentatiesysteem samen vier ton.

Directeur ict van de UU P. Schelleman spreekt van het grootsteproject dat ooit in Nederland voor kamerbewoners is gerealiseerd."Denk alleen maar aan de enorme afstanden tussen de verschillendecomplexen."

Vice-voorzitter van het IBB-woonbestuur Freek Dijkstra toontzich verheugd over de gang van zaken. "Wij zijn heel blij. Er zijnhier op het IBB en ook op de Warande wel internetvoorzieningen,maar die lopen toch buitengewoon moeizaam. Het nieuwe plan isbeter."

Voorjaar 2001 zal worden begonnen met de aanleg van het netwerk.De aansluitingen zullen in fasen gereed komen.

XB