Snelle busbaan Uithof over drie jaar klaar

Eind 2005 moet De Uithof een stuk veiliger zijn. Volgens plannen die de gemeente vorige week bekendmaakte moet de busbaan op de Heidelberglaan dan gereed zijn. Opvallend is dat de Heidelberglaan maar één halte krijgt.

In de plannen wordt eveneens voorzien in een aansluiting van de Heidelberglaan/Padualaan op een toekomstige hov-baan via de Weg tot de Wetenschap. Met deze route 'om de Zuid' moet De Uithof via twee snelle busverbindingen met de binnenstad worden verbonden.

Uit het nieuwe ontwerp blijkt dat er sprake is van twee rijstroken die door een verharde middenberm worden gescheiden. Deze zijn ten opzichte van de huidige situatie ook nog eens versmald. Hierdoor zullen de bussen minder hard gaan rijden en wordt inhalen onmogelijk.

Verder wordt duidelijk dat de Padualaan verlegd wordt. De weg zal vlak langs het Kruytgebouw komen te liggen. Dit vooral om de veiligheid rondom de busbaan te vergroten, aldus de gemeente. Hier zal ook een eerste halte in De Uithof komen te liggen. Een tweede halte ligt tussen het Van Unnik- en Bestuursgebouw. De laatste halte is vanzelfsprekend het UMCU.

Wat betreft de busbaan valt tenslotte op dat oorspronkelijke plannen om de kruising tussen Heidelberglaan en Bolognalaan ongelijk te maken van tafel zijn. De nieuwe plannen voorzien wel in een nieuwe inrichting van de drukke kruising.

Bekend was al dat een fietspad aangelegd wordt aan de zuidkant van de hov-baan. Nu ligt de fietsroute juist aan de noordkant.

De gemeente heeft inmiddels een inspraakprocedure gestart. Tot 3 juli kan er gereageerd worden op de plannen. Het ontwerp ligt onder meer ter inzage bij het DOBI op de begane grond in het Bestuursgebouw.

XB