'Soms is een zes het hoogst haalbare'

"Als je een voldoende hebt gehaald, ook als is het maar een 5,6, dan heb je een tien. Zo zeggen we dat bij onze studie", vertelt tweedejaars student Geneeskunde Desiree Sikkens (19). "Ik heb op het vwo hard geleerd om gemiddeld een acht te halen. Alleen dan kon ik deze studie doen. Ik vind het nou wel even mooi geweest." Ze gaat verder: "Natuurlijk is het leuker om een negen te halen, maar met een zes ben ik ook tevreden. Ik heb een druk studentenleven, en niet alles draait bij mij om m'n studie." Bij haar medestudenten ziet ze weinig ambitie om een heel hoog cijfer te willen halen. "En ook docenten hameren er niet op dat de cijfers omhoog moeten." Ze neemt de kritiek van Balkenende dan ook niet zo serieus: "Ik heb bij die man wel vaker het gevoel van 'laat maar praten'. Ik denk niet dat hij zelf een hele actieve studententijd heeft gehad naast z'n studie."

Roald van Loon (23), derdejaars student Psychologie, merkt weinig van een zesjescultuur binnen zijn studie. "Misschien in het eerste jaar nog wel wat meer, want dan zijn de vakken wat massaler. Maar daarna kies je al een bepaalde richting en dan zie je dat studenten veel ambitieuzer worden, dat geldt ook voor mij. Zeker binnen de psychologie dragen mensen verantwoordelijkheid als ze eenmaal aan het werk gaan. En ook als je verder wilt binnen de onderzoekspsychologie is het belangrijk om hoge cijfers te halen."

De premier uitte onder andere zijn ongenoegen over het feit dat twee van de drie studenten tevreden is met een zes. Roald: "Als dat inderdaad zo is, snap ik die kritiek wel. Je moet als student wel beseffen dat je met wetenschap bezig bent."

Vijfdejaars Rechtenstudente Tjinta Terlien (22) denkt dat er binnen haar studie sprake is van een splitsing: "De ene helft heeft de zesjesmentaliteit, maar een veel groter gedeelte werkt hard en is ambitieus. Zelf neem ik ook geen genoegen met een zes, vooral als ik weet dat ik beter kan." Van een discussie onder studenten over de vermeende zesjesmentaliteit is volgens Tjinta nauwelijks sprake. "Vorige week was ik heel druk binnen mijn studievereniging JSVU en daar waren veel studenten aanwezig. Ik heb weinig van deze studenten gehoord over Balkenendes toespraak, volgens mij leeft het gewoon niet zo." Ze kan zich wel vinden in de kritiek van onze premier: "Hij heeft gelijk, er mag wel wat harder gestudeerd worden door sommige studenten."

Volgens een paar studenten die in de kamer van studievereniging A-Eskwadraat zitten, is er binnen de exacte studies weinig mis met een zes als tentamencijfer. "Als je binnen mijn studie een zes haalt dan betekent het dat je het snapt", zegt vierdejaars student Wiskunde Egbert Rijke (21). "Je beheerst het dan niet perfect, maar vaak is het al heel wat dat je de stof voldoende beheerst. Wiskunde is een behoorlijk pittige studie. Balkenende doet net alsof alle studenten sowieso een zes kunnen halen, en als ze hun best doen makkelijk een hoger cijfer kunnen halen. Hij generaliseert dus met zijn betoog. Soms is een zes zo ongeveer het hoogst haalbare." Ook Kim Biesheuvel (20), derdejaars student Natuurkunde snapt niet waarom het een probleem zou zijn als studenten tevreden zijn met een zes: "Natuurlijk is het leuker om een hoger cijfer te halen, maar een zes hoeft niet per se slecht te zijn."

Steven Berghout (19) is derdejaars student Natuur- en Wiskunde, en merkt ook weinig van ambitieloze medestudenten. "Sommige studenten beheersen bepaalde stof sneller en beter, maar ik zie vaak dat deze studenten hun extra tijd stoppen in andere studiegerelateerde activiteiten. Maar eerlijk gezegd vind ik het moeilijk om te praten over dé student en hét algemene ambitieniveau; dat ligt per vak en per student weer heel verschillend."

Was Balkenendes betoog van vorige week binnen A-Eskwadraat nog voer voor discussie? Steven: "Nee, meestal discussiëren we over ingewikkelde formules!"

MV

Noot: Erger jij je aan de zesjesmentaliteit binnen jouw studie? Of snap je niet waar Balkenende zich druk over maakt? Surf naar het forum op Ublad Online om te discussiëren.