Sport: "Je loopt het best als je helemaal niet nadenkt"

Voor Jurre Laven is er geen twijfel mogelijk: de 800 meter ishet koningsnummer van de atletiek. "Er zit van alles in. Je hebtsnelheid én uithoudingsvermogen nodig. Bovendien moet jetactisch kunnen lopen. Eén foutje kost je een mooie tijd. Alsje een gat laat vallen ben je weg."

De Korte: "Tussen de 400 en 600 meter gebeurt het. De eersteronde is voornamelijk invoegen. Je loopt tot honderd meter inbanen. Daarna ga je met zijn allen naar binnen. Vervolgens ben jetot de klok bezig met je rondetijd. Daaraan kun je zien of jeharder moet of niet. Dan is er even een stukje niks. Juist daarmoet je alert blijven. Daar worden de gaten geslagen. De laatste200 loopt iedereen toch voluit, daar geldt het recht van desterkste."

Laven: "Als je twijfelt of je iemand in zult halen, ben je al telaat. Je loopt het best als je helemaal niet nadenkt."

De Korte: "Wedstrijdervaring is ook belangrijk. Op mijn eersteNederlands kampioenschap werd ik van de baan geduwd. Een jaar lateris het 'hé hier loop ik, ik laat me niet wegduwen'."

Laven was tweemaal Nederlands juniorenkampioen. De Korte kwamsteeds het grotere talent Gert Jan Liefers tegen en grossierde inereplaatsen. Beide atleten proberen de komende jaren aansluitingbij de Nederlandse seniorentop te vinden.

Bij Hellas trainen ze in een speciale middenafstandsgroep. ZowelDe Korte als Laven hebben hun persoonlijk record onlangs bijgesteldtot iets boven de een minuut en 51 seconden. Dat is ruim tienseconden boven het wereldrecord. Ook het clubrecord van Hellas isnog ver buiten bereik, dat staat met 1-43,8 nog wel enige tijd opnaam van éne Rob Druppers.

Jong

De Korte en Laven begonnen hun atletiekcarrière alsallrounder.

De Korte: "Op een gegeven moment merk je dat lopen toch meer jeambitie is. Ik ben op de 400 meter begonnen. In mijn juniorentijdben ik overgestapt naar de 800."

Laven: "`Ik liep vroeger altijd met mijn vader. Ik geloof dat ikop mijn achtste al een tien kilometer liep."

De Korte: "`We zijn nog steeds erg jong. De beste leeftijd vooreen 800-meterloper is ongeveer 28 jaar. Dat is je fysieke enmentale top. De kick is om steeds een snellere tijd te lopen. Onzetrainingsgroep is heel serieus. De meeste jongens trainen zes keerper week."

Laven: "Je wordt steeds serieuzer. Ik begon met drie keer perweek. Daarnaast lopen we bijna elke weekend wedstrijden. Zo lopenwe op 18 september in Rennes 4 x 800 meter estafette bij deEuropese kampioenschappen voor clubs."

Lavens studie heeft nog niet geleden onder al dezetrainingsarbeid en dertig wedstrijden per jaar. "Die studie is nietgemakkelijk, maar het ligt me wel. Het eerste jaar heb ik op driepunten na gehaald. Naast de colleges had ik genoeg tijd over om tesporten."

De Korte: "Op school kreeg ik als topsporter veelvrijstellingen. Tentamens konden gemakkelijk worden verschoven enik hoefde geen tekenen of gym te doen. Hoe het op de universiteitgaat, weet ik nog niet. Ik heb me wel aangemeld bij detopsportcommissie."

Laven: "Ik sta ook ingeschreven als topsporter. De bond heeftlaten weten dat ik serieus bezig ben. Dat levert wel wat privilegesop. Ik krijg een beetje financiële ondersteuning van deuniversiteit voor trainingsstages. En vorig jaar viel een van mijntentamens tijdens zo'n stage. Dat heb ik toen gewoon met de docentgeregeld. Dat ging heel gemakkelijk. Het is natuurlijk ook maar eenkleine faculteit."

De Korte: "Ik heb in december tentamens, maar dan zitten we netin Portugal. Dat is voor ons de voorbereiding op het indoorseizoen.In die periode kun je in Nederland niet trainen. Dan is het rondhet vriespunt. Ga dan maar eens lekker sprinten. Dan scheur je alje spieren. Bovendien ben je daar verlost van al je dagelijksezorgen. Je kunt je helemaal op het sporten richten."

Laven: "`De studie blijft natuurlijk wel belangrijker dan hetlopen. Van de sport kan ik toch nooit leven. Dat lukt zelfs dewereldtoppers amper."

Diezelfde wereldtoppers worden in deze weken achter elkaarbetrapt op het gebruik van verboden middelen. Laven en De Kortevullen alleen hun vitamines aan. Ze zijn fel anti-doping.

De Korte: "Het is vals spel. Onze coach stopt er direct mee alseen van ons wordt betrapt."

Laven:"Als ik een goede tijd loop en ik weet dat ik doping hebgebruikt, kan ik daar nooit blij mee zijn. Het is veel mooier omhet zelf te lopen. Lukt het niet dan heb je gewoon pech. Volgensmij is het ook meer voor sprinters. Op de 800 meter wordt bijnanooit iemand betrapt. Voor ons is het ook niet echt nodig. Wij gaannu nog zo gemakkelijk vooruit."

Jurgen Swart