Sport: Tae bo is de weg

Ook in Nederland lijkt de dagelijkse hersenspoeling zijnvruchten af te werpen, want Tae Bo is de fitnessrage van het jaar.Terwijl Blanks beweert dat zijn programma het enige is dat nietprobeert nutteloze en zelden gebruikte fitnesstoestellen teslijten, biedt hij tegelijkertijd voor een schamele 150 gulden deBilly Blanks-video aan. Blanks durft zelfs geld terug te garanderenaan wie er na dertig dagen niet beter uitziet. Voor wie mochttwijfelen aan Billy's handelsgeest: in Nederland is een dergelijkegarantie verplicht.

In het promotiefilmpje treden mensen op die beweren dat hunleven voor altijd veranderd is sinds ze het fitnessprogramma vanBlanks volgen. De voorbeeldles die Blanks aan een groepje geeft,ziet er behoorlijk stoer uit compleet met karatetrappen enboksbewegingen. "Als zij de wil hebben is Tae Bo de weg", zegtBlanks. De cursisten voegen er ongevraagd aan toe dat ze niet meerbang zijn alleen op straat.

Met die laatste bewering heeft Europees kampioen Kenpo MarcDolman, medewerker bij het Communicatie Service Centrum van de UU,de nodige moeite. Tae Bo is niet meer dan fitness, vindt hij."Iedereen die zich fit voelt, voelt zich waarschijnlijk sterker.Het is goede basis om verder te gaan met een vechtsport." Decommercial wekt in zijn ogen verkeerde verwachtingen.

De Utrechtse sportschoolhouder John de Ruiter is het daar welmee eens. Hij introduceerde het als een van de eersten in Utrechtin zijn sportschool Zazen. Zijn cursus heeft de naam tai bo. "Hetis geen cursus zelfverdediging", zegt hij. "Mensen krijgen erhooguit meer zelfvertrouwen door. In die zin zal het welwerken."

De Ruiter heeft zelf een vechtsportachtergrond en begon zo ookals sportschoolhouder. Hij is blij dat de vechtsportelementen weerterugkeren in zijn school. "Vroeger hadden die vechtsporten eenverkeerd imago. Dat is gelukkig wel over."

Marc Dolman heeft in Amerika met Tae Bo kennisgemaakt. "Daar ishet ontzettend populair. Je ziet mensen in parken en op podia desport beoefenen." De Ruiter verwacht ook in Nederland eenbehoorlijke hype."Sinds Blanks bij Oprah Winfrey is geweest, wordik heel veel gebeld. Die marketing is natuurlijk ook enorm."

De Ruiter is ook om een andere reden wel gelukkig met hetprogramma van Blanks. Hij hoeft nauwelijks te investeren. "Dit gaatweer terug naar de basis. Die andere hypes zoals sliding enspinning waren steeds door de industrie bedacht om dingetjes teverkopen. Als sportschoolhouder moet je ontzettend uitkijken met aldie zogenaamde trends. Voor je het weet zit je met de spullen."

Het is dus de ideale trend voor de sportschoolhouder. "Iedereenkan meedoen en het ziet er spectaculair uit op de video", zegt DeRuiter. "Het lijkt of iedereen het kan, maar kijk uit: er zittenbewegingen bij waar je jarenlang karate voor moet hebben gedaan.Die zijwaartse uittrap oogt heel simpel, maar dat is veel temoeilijk en gevaarlijk voor een beginner. Maar na de eerste wekenzullen de kinderziektes er wel uit komen."

In Zazen waren in oktober al twee work-outs. De Ruiter wilde ernog een paar doen, maar het animo is zo groot dat hij direct al metde lessen begint. Instructrice Ankie Thuis nam de video's vanBlanks onder de loep en bewerkte ze voor haar lessen. Goedebegeleiding is noodzakelijk, vindt zij. "Zoals hij op die videostaat, dat kun je echt niet thuis gaan doen. Dat is nietverantwoord."

Rechtenstudente Manon Hoseman doet mee aan de laatste work-out.Ook zij kent Tae Bo uit Amerika. "Daar is het een extreme hype. Ikben er in Nederland al een hele tijd naar op zoek." De combinatievan krachttraining en calorieën verbranden trekt haar aan. "Natien jaar ben je al die stepjes en aerobic-dingetjes moe." Hetzelfverdedigingaspect van Tae Bo is voor haar eenbijkomstigheid.

Toch wordt er flink gebruik gemaakt van het vechtsportimago.'Verdedig jezelf' roept instructrice Thuis regelmatig tijdens deanderhalf uur durende work-out. De boksbewegingen op muziek kerensteeds terug in haar programma. Er zijn ongeveer 35 deelnemers diestevig worden afgebeuld. Ze beschikken over een bewonderenswaardiguithoudingsvermogen. Na ongeveer drie kwartier vallen echter deeerste slachtoffers en Thuis neemt wat gas terug.

De meeste deelnemers houden het echter goed vol. Ook Hoseman."Onwijs tof. Het is zoveel leuker dan aerobic", zegt zij na afloopmet een rood hoofd. De andere deelnemers waren volgens Hosemanvoornamelijk mensen 'die ik hier al vaker heb gezien'. Zelf traintze vijf keer per week. Ze is geen uitzondering, een anderedeelnemer brengt twintig uur per week in de sportschool door endoet mee om wat 'souplesse' op te doen.

Tae Bo lijkt dan ook in eerste instantie aan te slaan bijfitnesspubliek dat al redelijk veel ervaring heeft en op zoek isnaar iets nieuws. Voorde sportschoolhouder is het prettig dat hijzijn klanten iets nieuws kan bieden dat eenvoudig in de bestaandeprogramma's in te passen is en waar hij nauwelijks voor hoeft teinvesteren. Alleen de videobanden moeten worden aangeschaft zodatBilly ook zijn geld verdient en iedereen gelukkig is.

Jurgen Swart