Stad zet turbo op fietsroute

Sneller op de fiets van het ene naar het andere deel van de stad. Kortere wachttijden bij verkeerslichten en beter asfalt. Als het aan Utrecht ligt, moet deze wens van veel fietsers over twee jaar realiteit zijn.
afbeelding vergroten

De gemeente gaat de vijf drukste fietsroutes aanpakken. Hiervoor heeft ze een kleine 7 miljoen euro gereserveerd.

Drie van de vijf routes lopen van of naar De Uithof en zijn daarom heel populair bij studenten. Vier routes lopen via het centrum. Dagelijks rijden hier tienduizenden fietsers. Velen ergeren zich aan te lange wachttijden voor verkeerslichten, zoals op de kruising Biltstraat-FC Donderstraat.

Vooral onnodig lang wachten is een ergernis, meent de Fietsersbond. Die pleit ervoor op sommige kruisingen het groene licht voor fietsers standaard in te voeren. Dit springt dan op rood wanneer ander verkeer de route kruist.

Op de Neude zijn op proef alle lichten al uitgeschakeld. Hierdoor stroomt het fietsverkeer beter door. De fietsersbond is enthousiast over de proef. Woordvoerder van Embden: ,,Er zijn godzijdank nog geen ongelukken gebeurd.''

De gemeente werkt de plannen voor snellere routens de komende maanden verder uit in overleg met de Fietsersbond. Ook 'gewone' fietsers mogen meepraten.

De vijf aan te pakken routes: Vleuten-binnenstad-De Uithof; De Meern-binnenstad-De Uithof; Zuilen-binnenstad-Lunetten; Overvecht-binnenstad-Kanaleneiland; Overvecht-Utrecht-West (Pijperlaan-Haydnlaan-Lessinglaan/Josephlaan/Marnixlaan)-Kanaleneiland-Lunetten-De Uithof.

AD/UN