Stormloop op nieuw filiaal H&M

Al maanden gonsde het onder studenten: Hennes &Mauritz opent een nieuwe filiaal op de Oudegracht. Vorige weekdonderdag was het eindelijk zover.

Schuifelend en duwend begeeft een mensenmassa zich door de netgeopende Hennes & Mauritz op de Oudegracht. Drie dames hebbenhetzelfde truitje vast. Wie het hardst trekt mag het meenemen naarde ellenlange rij bij de paskamers. Een studente vindt het wat langduren bij de paskamers en wurmt zich tussen twee kledingrekken ineen broek. Ze begeeft zich met een zucht richting kassa maar het isonmogelijk om te zien waar de rij begint of ophoudt. Beneden wordthet publiek in een stuwbeweging de roltrap op naar bovengeduwd.

Twee studenten vragen aan een verkoper of er ook eenherenafdeling is. "Nee, nou er is wel een rocky-boy afdeling",probeert de verkoper. Daar hebben ze niet veel aan. Teleurgesteldlopen ze weer richting uitgang. Rocky-boy, zo staat op hetinformatiebord bij de ingang, is een jeanscollectie voor jongens.H&M is dus echt een dameswinkel. Voor baby's, peuters,kinderen, pubers en vrouwen is er alles te vinden. De man komt hierniet aan bod. "Moeten we maar naar de H&M in Amsterdam", zegtde ene jongen tegen de andere, zo hard dat de winkelbediende hetkan horen, in de hoop dat er wat aan gedaan wordt.

Boven wordt een extra kassa op wieltjes ingericht om de stroomkopers te helpen. De vier bewakingsbeambten kunnen de drukte nietoverzien en wandelen zenuwachtig heen en weer langs de railing vande roltrap. Bij de uitgang staan er ook twee. "Als het alarm afgaatzijn ze er meteen bij", zegt een bewakingsbeambte. Buiten zitten opeen bankje wat mensen die de survival aandurfden. Met vier, vijfsoms zes rood-witte plasticzakken zitten ze op adem te komen,wachtend op anderen die binnen nog ergens vast staan.

Sander (20) en Eva (19) hebben het ook gewaagd naar binnen tegaan. Sander heeft net een overhemd gekocht. "Het was ook echt hetenige leuke wat er binnen hing, H&M is niet echt mijn smaak.Het een beetje quasi modieus." Eva knikt instemmend en zegt: "Ja,en bovendien is de kwaliteit ook slecht". Een T-shirt heeft zeaangeschaft maar de grote dingen koopt ze toch echt liever ergensanders.

Er werd al maanden gefluisterd dat 'ie' er komt : de 'Hennes& Mauritz', een begrip in de studentenwereld. Voor demodebewuste student die niet veel te besteden heeft is deze winkeleen uitkomst. Modieus en toch betaalbaar. Omdat het concern bij hetzoeken naar een locatie altijd het principe van de commercieelbeste ligging hanteert, heeft het zo lang geduurd voordat er in hetcentrum van Utrecht een filiaal kwam. Maartje(19): "Ik ben blij dater nu eindelijk een Hennes & Mauritz is. Het is er goedkoop enleuk, alleen wel een beetje druk", zegt ze met rollende ogen. Uithaar tas komen twee hemdjes van een tientje per stuk en een broekvan veertig gulden te voorschijn.

Dafra (23), is een paar dagen na de opening alweer te vinden bijH&M. "Die eerste dag heb ik dit T-shirt gekocht van Rocky-Girlvoor nog geen vijf piek. En een kakibroek voor maar dertig gulden.En nog een dun truitje maar dat is nu alweer stuk. Voor de grotereaanschaffen ga ik naar een andere winkel. Maar Hennes & Mauritzis in ieder geval wel lekker goedkoop."

Rosalie Curto