'Streng examen leidt tot maar vijftien procent gezakten'

Afgelopen week veegde Plasterk de opvallendste aanbeveling uit het jongste rapport van de Onderwijsraad van tafel. “Een vwo’er die Latijn wil studeren en behalve een vijf voor wiskunde alleen maar negens op zijn eindlijst heeft, moet je dan een jaar laten overdoen. Ik heb daar grote bedenkingen bij.”

De Onderwijsraad denkt echter dat het aantal gezakten minder dramatisch zal stijgen. “Als de nieuwe normen hadden gegolden voor de examens van dit voorjaar, was niet tien, maar hooguit vijftien procent van de havo- en vwo-leerlingen gezakt”, zegt directeur Adrie van der Rest. De raad baseert zich op eerder onderzoek van de Onderwijsinspectie. Het percentage gezakten zal na invoering nog lager uitvallen omdat veel leerlingen bij scherpere eisen harder gaan werken.

D66 vindt dat Plasterk de aanbeveling te snel verwerpt. Die zou zich hiermee volgens fractievoorzitter Alexander Pechtold opwerpen als “verdediger van de vijfjescultuur”.

De Onderwijsraad is bezorgd over het kennisniveau van scholieren en eerstejaars studenten. Steeds meer universiteiten en hogescholen voelen zich gedwongen om toelatingstoetsen en bijspijkercursussen te organiseren. Met de examenmaatregel zou de overheid meer grip krijgen op het kennisniveau van scholieren.

HOP