Student 750 euro kwijt aan boeken e.d.

Begin september riep SP-kamerlid Renske Leijten studenten op hun extra kosten in te vullen op een website van haar partij. Daaraan gaven 566 mensen gehoor: 257 hbo’ers, 244 universitaire studenten en 65 mbo’ers. Hbo-studenten blijken het duurst uit: zij betalen gemiddeld 825 euro bovenop het collegegeld van 1500 euro. Universitaire studenten betalen gemiddeld 686 euro voor extra investeringen, en mbo’ers 611 euro.

Boeken en readers blijken de hoogste kostenpost: hbo’ers betalen gemiddeld ruim zeshonderd euro voor hun boeken en bijna negentig euro voor de readers. Universitaire studenten blijven steken op 560 euro voor hun boeken en 170 euro voor hun readers.

“Het blijft natuurlijk een steekproef”, nuanceert Leijten. “Maar uit de reacties blijkt dat de meerkosten van vooral hbo- en wo-opleidingen niet duidelijk zijn.” De SP vindt daarom dat instellingen verplicht moeten worden om de extra kosten te melden.

HOP