Student doet opmerkelijke muziekhistorische vondst

De inmiddels in vergetelheid geraakte Van Bree kreeg aan de vooravond van de première in mei 1826 ruzie met de directie van de Stadsschouwburg in Amsterdam. Van Bree wilde een vrijkaart voor zijn pas verworven verloofde, maar de schouwburgdirectie weigerde hem die te geven. Van Bree werd daarop zo kwaad dat hij bij de generale repetitie verstek liet gaan, waarna de directie het hele project afblies.

Dit blijkt onder meer uit notulen van de schouwburgdirectie die UU-student Van Lieshout heeft gevonden in het Amsterdamse gemeentearchief. Tot nu toe ging de hele muziekgeschiedschrijving ervan uit dat de première wél heeft plaatsgevonden, onder meer omdat die in alle kranten was aangekondigd.

De muziekpartijen van het toneel-muziekstuk ‘Neem u in acht’ gingen verloren bij de Schouwburgbrand van 1890, maar in de nalatenschap van componist Van Bree is nog wel een partituur bewaard gebleven. Op dit moment worden er plannen gemaakt om het zangspel alsnog in productie te brengen. De wereldpremière gaat naar alle waarschijnlijkheid plaatsvinden in het voorjaar van 2008 in Amsterdam.

Van Bree (1801-1857) was een van de grootste Nederlandse componisten uit de negentiende eeuw. Zijn andere twee opera's ‘Saffo’ en ‘Le Bandit’ waren een groot succes. Hij was onder meer als dirigent en violist jarenlang verbonden aan instanties als Felix Meritis en de Maatschappij tot Bevordering der Toonkunst.

AH