Student heeft huishoudboekje op orde

Zo’n 30 procent van de ondervraagde studenten zit aan het einde van de maand krap terwijl slechts één op de twintig studenten een chronisch geldgebrek heeft, aldus de Uitzendbureau ASA dat het onderzoek heeft laten uitvoeren. Dit resultaat laat weinig heel van het stereotype beeld van de student die dronken wordt op kosten van de belastingbetaler in plaats van te studeren. Nog onlangs dook dit beeld weer op in de discussies over de basisbeurs en de ‘zesjescultuur’.

Veel tijd om naar de kroeg te gaan is er niet, aldus de Monitor. De Nederlandse student werkt hard om de eindjes aan elkaar te knopen en de studie zonder al te veel schulden af te ronden. Bijna negen van de tien studenten heeft een bijbaantje. Weliswaar wordt zestig procent gesteund door het thuisfront, maar die ouderlijke bijdrage is bij lange na niet genoeg om rond te komen.

Na aftrek van woon- en verzekeringslasten beschikt bijna de helft van de studenten over een bedrag van hooguit € 200 per maand. Voor nog eens 40 procent ligt dit tussen de € 200 en € 400 per maand en slechts drie procent heeft meer dan € 600 te besteden. Slechts 41 procent van de ondervraagden heeft lening.

AH