'Student moet opleiding straks volledig zelf betalen'

In een interview met weekblad Vrij Nederland maakt Tichelaar zich zorgen om de oplopende kosten van de vergrijzing. Zorg en onderwijs dreigen onbetaalbaar te worden. Om "publieke armoede" te voorkomen zijn onorthodoxe maatregelen onvermijdelijk.

De door minister Plasterk aangekondigde verhoging van het collegegeld voor masteropleidingen is volgens Tichelaar nog maar het begin van wat er in het onderwijs moet gebeuren. Letterlijk zegt hij: "Een vervolgstap zou kunnen zijn de studenten volledig te laten betalen voor de kosten van hun studie. Dan zijn de universiteiten en hogescholen aan de gebruikerskant geprivatiseerd, volgens het principe: de gebruiker betaalt."

"Cultureel gezien is Nederland nog niet aan zo'n oplossing toe", vreest Tichelaar. En inderdaad liet de oppositie, maar ook coalitiepartner CDA meteen weten niets in het voorstel te zien.

Tichelaar, oud-voorzitter van de Algemene Onderwijsbond, liep al eerder voor de troepen uit door in 2004 een monsterverbond met de toenmalige regeringspartij VVD aan te gaan. Tot woede van klein links en het CDA was hij toen bereid het collegegeld voor topopleidingen vrij te geven, onder strikte voorwaarde dat de toegankelijkheid niet in gevaar zou komen. Een aangepast leenstelsel moest daarvoor zorgen.

HOP