Studenten klagen tevergeefs over copyrights

Bij het vak psychodiagnostiek moesten de studenten dertig guldenbetalen voor auteursrechten. Eerder moesten ze al zeven guldencopyrights betalen. Het zijn geen grote bedragen, maar daar gaathet de klagende studenten ook niet om.

"Ik vind het principieel onterecht dat we copyrights moetenbetalen voor een test die we verplicht zijn te doen voor onzestudie", zegt studente Jeanine Voorsluijs. Samen met anderestudenten heeft zij al meerdere keren een klacht ingediend. Zeberoepen zich daarbij op een brief van oud-minister Ritzen.

Copyrights op boeken en readers mogen niet doorberekend wordenaan studenten, maar voor een test ligt dat volgensklachtencordinator van de faculteit Gusta Bouman anders. Anders danboeken of readers, die gekopieerd kunnen worden zodat studentenniet per se de kosten hoeven te maken, kan de test alleen geleendworden van de testotheek en die is verplicht kosten door teberekenen. De studenten lezen in de bewuste brief echter juist datkosten alleen doorberekend mogen worden als er sprake is vanvrijwilligheid.

Voorsluijs: "Bij het vak psychodiagnostiek moest je een bewijsvan betaling laten zien van 145 gulden. Daarin zaten zowel dekosten voor het werkboek als de copyrights en de borg voor de test.Die packagedeal dwingt je dus ook het werkboek te kopen, al wil jedat niet." Het gaat de studenten vooral om het principe. Ze hebbenhet gevoel dat psychologiestudenten het winstobject van deuniversiteit zijn. "Het is principieel onjuist. Wij betalenhetzelfde collegegeld als alle studenten, terwijl we supergoedkoopzijn. Wij hebben alleen een lokaaltje nodig en een boek.Geneeskundestudenten hoeven toch ook niet voor de lijken te betalenwaarin ze snijden."

CH