Studentenbridgeclub Dombo: "Bridge is niet saai"

Het is even wennen, als leek een avondje langsgaan bijstudentenbridgeclub Dombo. De sfeer is goed, er wordt steviggedronken en veel gelachen, maar de conversatie dreigt al snellangs je heen te gaan. Ook de actie op tafel, waar het tochallemaal om draait, is voor een niet-ingewijde tamelijkraadselachtig.

Daar komt nog bij dat er ondertussen driftig gezwaaid wordt metkaartjes van allerlei soort en kleur, uit de 'bidding-boxes' dieiedereen voor zich heeft staan. Naast de herkenbare kaarttekens,komen ook intrigerender exemplaren langs: 'Stop', 'Alert'.

"Kijk eens, ze vallen als vliegen."

"Wat voor klavers had jij?"

"Je doet een klaver bij die schoppen en je hebt eensansverdeling."

Wat brengt studenten er überhaupt toe om te gaan bridgen,een bezigheid die normaal gesproken wordt geassocieerd metparelkettingen, sherry en ouderen? "Je moet een beetje van rekenenhouden, maar creativiteit is ook belangrijk", zegt MartinBootsma.

De 21-jarige student natuurkunde is al drie jaar lid van devereniging. Naast zijn bezoeken aan de vaste clubavond opdonderdag, speelt hij ook competitie in Dombo 3. "Ja, en je moetspelletjes natuurlijk leuk vinden". Hij zelf raakte gegrepen omdatzijn moeder speelde, "maar niet zo fanatiek, hoor."

Voor Romy Steenbeek, bestuurslid van Dombo, is de psychologischekant van het spel aantrekkelijk. "Het gaat niet puur om geluk,zoals bij andere kaartspellen, maar ook om bluf, het inschatten vanje tegenstanders en om wat je zelf uit je kaarten weet tehalen."

"Single klaver, gadver. Doe maar een kleintje, graag."

"Die gaan we pakken."

"Dat is lekker."

Bron Vos, de secretaris van de club, beaamt dat bridge niet hetmeest flitsende imago heeft. Maar saai? "Dan moet je toch echt eensbij Dombo langskomen." Want daar blijken de leden eensgezind over:Dombo is geen doorsnee bridgeclub.

"Kijk, er zijn clubs waar ze de hele avond naar hun kaartenzitten te staren, maar dat is hier niet de bedoeling", aldus de28-jarige Vos. Hij vertelt dat de club onlangs zelfs uitdenksportcentrum de Remise verhuisde, omdat de sfeer in de kantinevan tafeltenniscentrum S.V.E. veel ongedwongener is.

Pinda's

De nadruk op gezelligheid is ten dele te verklaren uit devoorgeschiedenis. Dertien jaar geleden ontstond Dombo (DoorOverbieden Maat Bijna Overspannen) uit het 'Veritas BridgeGenootschap'. Op het moment blijkt 'studenten-club' echter eengroot woord voor de vereniging. Veel van de ongeveer honderd ledenzijn inmiddels afgestudeerd. "Mensen blijven lang hangen bij ons,er zijn flink wat aio's onder de leden", vertelt de 33-jarigeSteenbeek, die als student lid werd en afgelopen zomerpromoveerde.

Op het moment zijn er meer mannen dan vrouwen lid van de club."Maar sekse is onbelangrijk, je speelt gemengd en het gaat om jeniveau." De verhouding tussen niet-studenten en studenten baarthaar meer zorgen. "Bij de introductie-dagen hadden we vrij veelbelangstelling, dus we hopen dat zich binnenkort weer nieuwestudenten aanmelden."

"Jij bent de king, jij weet hoe het spel gespeeld moetworden."

"Sorry hoor, ik kan hier alleen maar om lachen."

"Vier harten."

"Vier koffie."

Lida van Alphen, barvrouw in het clubhuis, is zeer te sprekenover de bridgers van Dombo. "Voorheen hadden we hier een bridgeclubvoor ouderen, die dronken en praatten veel minder." De leden vanDombo vindt ze "hele gezellige mensen. Na afloop draaien we altijdnog wat cd'tjes en dan zetten we wat pinda's neer, dat wordt heelerg op prijs gesteld."

Die sfeer was voor Sjors Niesten, 31 jaar en werkend, reden omlid te worden van Dombo. Hij kwam bij de club terecht toen hij tweejaar geleden op zoek ging naar een bridgeclub om het spel te leren."Kijk, de leden hier zijn gemiddeld toch zo'n twintig jaar jongerdan bij andere clubs." Ander voordeel is dat je niet altijd met eenvaste partner hoeft te komen. "Je komt gewoon wat eerder, en danzijn er altijd wel mensen die ook alleen komen."

Ook de uitwisselingen met zusterverenigingen in onder meerGroningen, Amsterdam en Darmstadt blijken altijd een groot succes."Meestal spelen we dan op zaterdag een groot toernooi, maardaarnaast worden allerlei andere leuke dingen georganiseerd. Dangaan we bijvoorbeeld volleyballen, en `s avonds de kroeg in", legtVos uit.

"Gevaarlijke gek, je moet het schoppenaas niet zo latenverzuipen."

"Ja wat nou, zit ik soms te knurften of zo."

"Dacht `t wel."

Naarmate de avond vordert, wordt het steeds luidruchtiger in hetclubhuis. Aan sommige tafels worden de opmerkingen venijniger. OokKees-Jan van Heusden erelid van Dombo en vaste maat van Vos, kentdie gewoonte. "Maar je moet er niet niet teveel achter zoeken hoor.Webekken elkaar liefdevol af. Hooguit een beetje schreeuwen, maarecht schelden wordt het nooit."

Wedstrijdleider Thailo van Ree berekent aan het eind van deavond welk paar de winnaar is. Daarbij gaat het er om wie de meestepunten heeft gehaald uit de spellen, die rouleren onder dedeelnemers. Vanavond zijn Ton Rijnders en Jan Ackerman degelukkigen met 177.8 punten.

"Een goede dummy haalt bier."

"Nou, ik geef liever bier weg dan een slag."

"Hatseflats."

Wie ook ooit zo wil schitteren of wie altijd al eens heeftwillen weten wat 'twee sans' nou inhoudt maar nog nooit een kaartheeft aangeraakt, heeft geluk. Op 26 oktober gaat een nieuwebeginnerscursus van start.

Hanneke Slotboom

Meer informatie: http://www.dombo.org, e-mail: bestuur@Dombo.org