Studentenservice snel weer aan de slag

Het gehele Ruppertgebouw kan nog een lange tijd niet worden gebruikt. Vandaag, vrijdag 19 januari, werden enkele noodvoorzieningen aangebracht op het dak zodat de wind en regen verder geen vat op het pand konden hebben. Ook werden er monsters genomen om te meten of er asbestgevaar is. Of het pand 'gered' kan worden is nog onbekend.

Van de zes mensen die gisteren gewond raakten bij het bouwkraan-ongeluk, hebben vier de afgelopen nacht thuis doorgebracht. Twee werknemers van het Facilitair Bedrijf Utrecht liggen nog in het ziekenhuis. Zij verkeren niet in levensgevaar.

Vrijdag zijn er verschillende bijeenkomsten geweest, onder meer van de bedrijfshulpverleners die betrokken waren bij de hulp op de onheilsplek en de medewerkers van Studentenservice die nu geen werkplek meer hebben. Het is zeer waarschijnlijk dat Studentenservice voorlopig in het Bestuursgebouw wordt ondergebracht. De dienst zal dan zo snel mogelijk weer aan het werk gaan en de baliefunctie hervatten en Q-desk weer in de lucht brengen. Maandag zal hier meer duidelijkheid over komen.

Wanneer mensen het gebouw weer in mogen om hun werkdossiers en persoonlijke spullen op te halen, is nog onbekend. Een en ander is afhankelijk van de bouwtechnische staat van het pand en de aanwezigheid van asbest. Maandag moet bekend worden of er asbestgevaar is en dan kan eventueel de technische recherche en de arbeidsinspectie aan de slag om onder meer te kijken hoe de kraan heeft kunnen omvallen. Ook wordt dan bekend of er iemand naar binnen mag om spullen uit het pand te halen. Waarschijnlijk zullen veel spullen nat zijn geworden doordat de sprinklerinstallatie aansloeg en de waterleidingen sprongen.

Voorlopig wordt het pand 24 uur per dag bewaakt totdat de spullen er zijn uitgehaald. Degenen die persoonlijke spullen in het Ruppertgebouw hebben achtergelaten kunnen dat melden bij Cobi Noordhof 030-253 4711. Autoschade kan worden gemeld bij Security 030-253 1300 en wie behoefte heeft aan nazorg kan hierover contact opnemen met de eigen opleiding en anders informatie vragen via nummer 030-253 9300.(GK)