Studium Generale begint ICT-onderwijsproject

Het multi-media project moet studenten bewust maken van het feitdat de buitenwereld niet altijd een juist beeld heeft vanwetenschapsbeoefenaren. Een overdreven beeld is dat van de watgemene, wereldvreemde man in witte jas, die in een laboratoriumlevensgevaarlijke experimenten doet en er plezier in heeft om metatoombommen te spelen. Zo wordt de onderzoeker verbeeld in de filmDr. Strangelove or How I Learned to Love the Bomb van Peter George,één van de films die bij dit project worden getoond.

Het project bestaat uit tien bijeenkomsten waarin veelverschillende media worden gebruikt, zoals lezingen, film- entheatervoorstellingen, beeldende kunst en een website. "We hebbenbewust gekozen voor internet", zegt directeur Andre Klukhuhn vanStudium Generale. "We proberen steeds te kijken naar wat destudenten het meest aanspreekt. Wat niet betekent dat je per se eeninternetfreak moet zijn; studenten die de basisprincipes vaninternet willen leren, kunnen dat doen bij Alcmaeon. Die hebbenspeciaal voor 'Van Faust tot Strangelove' een introductiecursusnieuwe media opgezet."

Door wekelijks naar aanleiding van een bijeenkomst een essay teschrijven verdienen deelnemende studenten in totaal vierstudiepunten. Die essays komen op de website van het project testaan. Aan het project werken nu nog de faculteiten SocialeWetenschappen, Letteren, Natuur- & Sterrenkunde, Wijsbegeerteen faculteitsvereniging Alcmaeon en cultureel centrum Parnassosmee. Bij een follow-up van dit ICT-project hopen de organisatorenop nog meer deelnemende faculteiten.

JV

De website bij Van Faust tot Strangelove is tevinden via http://www.uu.nl/wetfil