Teleurgestelde roeiers laten verstek gaan op WK

Deze week is in het Canadese St. Catharines hetwereldkampioenschap roeien. Drie Orca-roeiers zijn erbij, maar tweeanderen zitten helaas alweer thuis. De zwaar teleurgestelde GeertCirkel haakte af vanwege de ziekte van pfeiffer en bij de ietsminder teleurgestelde Bas Diepenbroek speelde een oude rugblessureop.

Medicijnenstudent Cirkel baalt er zo van dat hij tijdens het WKop vakantie gaat. "Ik heb vorig jaar zoveel tijd in het roeiengestopt. Het lijkt nu wel of de wereld stopt met draaien. Ik hebeen heel dubbel gevoel bij dat WK. Ik hoor natuurlijk te zeggen datik hoop dat ze een medaille halen. Maar ik sta echt niet te juichenals dat gebeurt. Ik ga natuurlijk niet voor niets op vakantie. Ikhad daar gewoon willen roeien."

"Ik wil het wel zien", zegt de 23-jarige biologiestudentDiepenbroek. "Je voelt natuurlijk wel steeds: 'Ik had ook in dieboot kunnen zitten'. Maar ik ben inmiddels wel zover dat ik hoopdat ze winnen. Dat is goed voor het Nederlandse roeien en goed voorde ploeg. De toplanden liggen heel dichtbij elkaar. Ze hebben zekerkans op een medaille. Ze moeten gewoon hard gaan."

De 20-jarige Cirkel kreeg in juli vlak voor de regatta in Luzernlast van het pfeiffervirus. Bij Diepenbroek speelde zijn oudeblessure op tijdens het Nederlands Kampioenschap. Diepenbroek: "Nade Varsity heb ik nog een paar wedstrijden geroeid. Maar tijdens delaatste vijfhonderd meter van het NK kreeg ik acuut weer last. Hetwas niet zo'n moeilijke beslissing. Ik ben blijkbaar nog niet instaat om een wedstrijd over twee kilometer te roeien. Ik hebbesloten om niet als reserve mee te gaan, maar me volledig op mijnstage te richten."

Ook Cirkel richt zich nu op zijn studie. "Ik was de jongste vande groep en ik barstte van de ambitie. Ik presteerdebovengemiddeld. Maar ik was ook de enige die normaal studeerde. Ikheb vorig jaar naast al die trainingsuren gewoon mijn propedeusegehaald. Bovendien ben ik vorig jaar ook heel vaak erg ziekgeweest. Ik weet zeker dat ik Sydney zou halen als ik nu mijnstudie stop zou zetten. Maar dan loop ik eigenlijk meteen twee jaarachter. En dat is niet te doen in het huidige studiecurriculum.Daarom heb ik de Spelen in Sydney uit mijn hoofd gezet. Dat klinktals een hele nuchtere rekensom. En de buitenwereld kan wel denken:'die jongen is gek'. Maar diezien alleen het winnen van de Varsity.De pers die eromheen hangt. Die zien niet dat je dagen maakt vanzes uur 's ochtends tot elf uur 's avonds. Dat je nauwelijks tijdvoor jezelf hebt. Dat je met hoge koorts op tentamen zit. Je gaatgewoon. Dat zit waarschijnlijk in iedere topsporter. Maar voorhetzelfde geld val je een keer dood neer."

Diepenbroek hoopt nog wel op Sydney. "Ik laat me nergens overuit. Ik ga dit jaar verder lekker skiffen. In december is er eenergometerwedstrijd en daar richt ik me op met mijntrainingsschema's. Cirkel verwacht na het WK wel weer eentelefoontje van de bond. Ze willen een zo sterk mogelijke selectie.En het is net de maffia. Je komt er nooit vanaf. Ook hij gaatskiffen. Ik ga alleen voor mezelf dit jaar. Ik heb natuurlijkAthene 2004 wel in mijn achterhoofd. En over acht jaar ben ik netzou oud als die anderen nu."

Jurgen Swart.