Theo's meisjes zijn het sterkst

"Mijn leverancier kon het zand alleen op vrijdag brengen. Entoen was de zaterdag vrij." Voormalig volleybalinternational MarkBroere werkt bij de Stichting Topsport Utrecht. Om geld in tezamelen voor zijn stichting, die de noodlijdende topsporterondersteunt, organiseerde Broere op zondag 13 juni eenbeachvolleybaltoernooi voor de Nederlandse top. Daartoe liet hij opde Neude drieduizend kubieke meter zand storten.

Om te voorkomen dat al dit zand op de tussenliggende zaterdagbraak zou liggen, besloot hij een studentenbeachvolleybaltoernooite organiseren. "De universiteit is tenslotte een van de partnersin de stichting. Bovendien is het een mooie gelegenheid om debreedtesport in Utrecht te stimuleren. Dat is ook een doelstellingvan de NOC*NSF."

Samen met leden van de studentenvolleybalvereniging Protoswerden alle verenigingen in de regio aangeschreven om hun studentenaf te vaardigen. Het enthousiasme was aanzienlijk. Op een bewolkte,maar zomerse zaterdag nemen 34 teams met ongeveer 150 spelers deelaan het toernooi.

Het eerste dat opvalt naast een discodreun die constant over deNeude schalt, zijn de toch wel erg studentikoze teamnamen die ooksteeds uit de speakers klinken. De flauwste uitschieter is eenherenteam onder de naam 'Iedereen is kut behalve wij'. De herenkrijgen nog bijna gelijk ook. Ze worden uiteindelijk tweede.Overigens zijn niet alle deelnemers studenten. Ook een redacteurvan Trajectum doet mee. Deze wordt ver voor zijn laatste wedstrijdal met een glas bier op het zand gesignaleerd.

Favoriet

Het breedtesportkarakter wordt verder nog benadrukt doordat deteams zijn onderverdeeld in hoog en laag en ingedeeld in winnaars-en verliezerspoules. Het studententeam van Cito uit Zeist is degedoodverfde favoriet en beschikt in de spectaculair smashende BasGijssen over zijn eigen Ron Zwerver.

Het team is ook gekomen om de eerste prijs in de wacht teslepen. De heren hebben zich 'Ze is t' genoemd en zijn gehuld ineen T-shirt met de afbeelding van Katja Schuurman.

Vorige week zijn we maar tot de halve finale gekomen op eentoernooi, vertelt toerisme-student Sebastiaan Werner. We willen nugraagwinnen. In de zomer spelen we veel beachvolleybal, ooktoernooien waar de groten aan meedoen. Dan merk je dat we tochaanvalskracht, lengte en ervaring tekort komen. Dit is een mooiegelegenheid om ervaring op te doen.

Ploeggenoot Hans Mater, ook al een student lichamelijkeopvoeding, denkt dat conditie en kracht erg belangrijk zijn bij eenwedstrijd beachvolley. Eigenlijk kan iedereen het. Je hoeft hierniet vreselijk veel techniek voor te hebben. En het is leuk om ophet strand of ergens anders in de buitenlucht bezig te zijn.

"Leuk staat ook hoog in het vaandel bij de 'Volleydots'. Ditdrietal van Protos negen is pas dit jaar begonnen met volleybal. Zezijn, in de woorden van rechtenstudente Ineke van Loon, niet zo vanwinnen. De dames doen dat dan ook niet. Pas aan het eind van de dagweten ze hun eerste set te winnen en aldus een wedstrijdpunt tescoren.

"Het is hartstikke leuk om in de buitenlucht bezig te zijn. Inde zaal stinkt het altijd zo in de zomer", vindt volleydot enfysiotherapeute Loes Geerlings. Vermoeiend vinden ze hetbeachvolleybal wel. "Er is veel meer ruimte omdat je maar met zijndrieën bent en dus moet je constant rennen. En je bent eenstuk trager. Je denkt steeds: 'Die haal ik wel. In de zaal ísdat ook zo, maar hier niet."

Eén kritische kanttekening maken de dames. Ze spelen opveld vijf, precies de kant waar de publiektribunes staan opgesteld.De tribunes worden op deze zaterdag overigens voornamelijk bezetdoor winkelend publiek met een ijsje dat vijf minuten wil zitten enslapende zwervers die door de volleybalinvasie van hun vaste bankzijn verjaagd.

"Ik vind het raar dat wij steeds vlak voor die tribunes moetenspelen", zegt Loes Geerlings. "Terwijl die mannenteams veel harderslaan. Dat is veel leuker om naar te kijken dan dat geklungel vanons."

Maar er zijn ook dames die veel harder slaan. Een team vanProtos I onder de naam 'De meisjes van Theo' weet de eerste plaatste veroveren. De Protos-dames hebben hun eerste team voor deze dagopgesplitst in drie beachvolleybalteams. De teams heten: 'Demeisjes van Theo', naar hun coach; 'De meisjes van Johan', naar huntrainer en 'De meisjes van Jan', naar hun trouwste supporter ensponsor.

De teams ontlopen elkaar niet veel in kracht en veroveren deeerste drie plaatsen. Pedagogiek-studente Suus van Wakeren is blijmaar het winnen van dit toernooi was voor haar niet vreselijkbelangrijk. We wisten dat er geen bijzondere sterke teams meezouden doen en dat we alledrie een goede kans hadden. In decompetitie gaat het echt om winnen. Hier wil je de wedstrijdennatuurlijk ook niet verliezen. Maar dit zijn de meiden waar je hethele jaar mee speelt.

Jurgen Swart

Heren hoog