TU Delft benoemt junior-hoogleraren

De junior-hoogleraren zelf zijn nog maar net gepromoveerd, maarkrijgen bijna dezelfde rechten en plichten als hun ouderecollega's. Tijdens hun aanstelling van zes jaar moeten ze collegegeven en kunnen studenten bij hen promoveren.

Bestuursvoorzitter De Voogd van de universiteit wil voorkomendat wetenschappelijk talent voor de academische wereld verlorengaat. Veel jonge wetenschappers kiezen voor een goedbetaalde baanmet een lease-auto in plaats van een carriere aan deuniversiteit.

Met de jonge wetenschappers hoopt de TU Delft ook een vlot imagote kweken. "Wat mij betreft geven de juniors college in kortebroek. Ik denk dat zo'n jonge hoogleraar een extra prikkel geeftaan studenten", aldus een uitgelaten De Voogd.

De universiteit hoopt dat de jonge professoren uiteindelijkdoorstromen naar een 'normaal' hoogleraarschap. Voorlopig denkt deTU Delft aan een twintigtal junior-hoogleraren, waarvan de eerstenna de zomer moeten worden aangesteld.

HOP, WvD