Turkse student in het gelijk gesteld

Adiyaman werd op 19 januari door een portier de toeganggeweigerd tot het feest, hoewel hij in het bezit was van hetvereiste toegangsbewijs. De commissie vindt dat de student hetaannemelijk heeft gemaakt dat hij is gediscrimineerd vanwege zijnafkomst.

De portier had verklaard dat hij Adiyaman niet binnen wildelaten omdat deze als lastig bekend stond. Hiervoor werden volgensde Commissie geen bewijzen aangevoerd.

De portier paste naar het oordeel van de Commissie selectievecontrole toe. Bovendien kon de directeur van de Dansfabriek nietweerleggen dat de portier gezegd zou hebben: "Ik ben blij dat ikjullie avond verpest heb. Ik ben een racist."

De Officier van Justitie in Utrecht besloot vorige week nietover te gaan tot strafrechtelijke vervolging van de Dansfabriek,omdat de discotheek akkoord is gegaan met de betaling van eenschikkingsbedrag van vijfhonderd gulden aan het OpenbaarMinisterie. Adiyaman heeft inmiddels beroep aangetekend bij hetAmsterdamse Gerechtshof.

De student farmacie had bij de Commissie ook zijn beklag gedaanover de discotheek Get Down Caf. Enkele weken na het incident bijde Dansfabriek was hem ook daar de toegang geweigerd. Volgens deCommissie was daar geen sprake van weigering vanwege afkomst. Dediscotheek liet op de betreffende avond alleen vaste klanten toe.De Commissie merkte wel op dat de toelatingsprocedures van Get DownCaf ondoorzichtig zijn. Door portieren zelf te laten bepalen wietot de vaste klanten behoort, handelt de discotheek in strijd metde Algemene wet gelijke behandeling.

De gemeente Utrecht heeft "geschrokken" gereageerd op deuitspraken van de Commissie. Volgens een woordvoerder zullen opkorte termijn gesprekken plaatsvinden met de twee eigenaren. Aan dehand van de uitkomsten van deze gesprekken zal gekeken worden ofmaatregelen gewenst zijn.

XB