Tweede Kamer akkoord met collegegeldkrediet

Van tevoren stond vast dat de bewindsman geen zware middag zou hebben. Om de wereldwijd meeneembare studiefinanciering was door de Tweede Kamer gevraagd, en ook voor de invoering van het collegegeldkrediet is brede steun.

Toch kwam er op dat laatste punt wat kritiek van de SP. “Door het mogelijk te maken om vijf keer het reguliere collegegeld te lenen, zet de minister de deur open voor toekomstige verhogingen van dat bedrag”, aldus kamerlid Renske Leijten. Die stelde via een amendement voor om het hogere krediet alleen vrij te geven voor studenten die over de grens een opleiding volgen. Plasterk toonde zich niet enthousiast, en liet bovendien weten geen plannen te hebben om het collegegeld van 1500 euro op korte termijn te verhogen.

De Tweede Kamer vindt overigens dat de internationaal meeneembare studiebeurs ook voor mbo’ers moet gelden. In de voorstellen van ex-staatssecretaris Bruins zou daar pas in 2009 duidelijkheid over zijn. Plasterk zegde echter toe dat hij dit voorjaar een onderzoek afrondt dat door de Kamer kan worden geëvalueerd.

D66 liep op de zaken vooruit door alvast een motie in te dienen die mbo’ers per 2008/09 van een meeneembare beurs te voorzien, maar de minister behield zich het recht voor daar wat selectiever in te zijn. “Zo’n beurs moet wel iets toevoegen, en dat is bij het mbo lastiger vast te stellen. Het lijkt me niet dat we een beroepsopleiding tot surfer in Tahiti willen bekostigen. Van de Universiteit van Buenos Aires is de meerwaarde nu eenmaal sneller vast te stellen”, reageerde Plasterk droogjes.

PVV-kamerlid Bosma kan zich in grote lijnen vinden in de plannen van de regering, al is het maar omdat de Nederlandse universiteiten volgens hem nog altijd “stijf staan van de Marxistische mastodonten”. Wel riep hij Plasterk op geen meeneembare studiefinanciering mogelijk te maken naar moslimlanden. De PVV staat hierin alleen, en Plasterk ontraadde de motie.

Een breder plan voor de studiefinanciering presenteert Plasterk na zijn tournee langs het onderwijsveld. Dan gaat hij ook nader in op de mogelijkheden die alumni krijgen voor een evenwichtige aflossing van de studieschuld, en ontvouwt hij zijn plannen over de leerrechten. Wel liet hij op verzoek van de VVD weten niet enthousiast te zijn over de bekostigingsmethode die die partij zo graag had ingevoerd.

HOP