U-raad verwijdert zich van college

De U-raad kampt sinds de invoering van de Wet ModerniseringUniversitaire Bestuursorganisatie (MUB) met een gebrek aaninteresse vanuit de universitaire gemeenschap. Was de U-raadvoorheen een vergelijkbaar orgaan als de gemeenteraad, met de MUBkreeg de raad veel minder bevoegdheden. Instemming was slechts openkele zaken vereist waardoor de raad een meer adviserende rolkreeg. Het gevolg = de universitaire gemeenschap ziet de U-raadniet meer als belangenbehartiger wat resulteerde in de schameleopkomsten tijdens verkiezingen.

Hoog tijd vond de U-raad om daar wat aan te doen. Om alsvertegenwoordigingsorgaan weer smoel te krijgen en zo het draagvlakbinnen de universiteit te vergroten, moet de raad meer vrijheidnemen dan tot noch toe het geval was. Met een kleine meerderheidkoos de raad ervoor om ook officieel te vergaderen zonder hetcollege als gesprekspartner. Volgens de voorstanders kunnendaardoor de gespreksonderwerpen - los van het feit of het CvB dieopportuun acht - zelf worden bepaald en kan er onderling meerworden gediscussieerd in plaats dat de discussie gevoerd moetworden tussen raad en college. De U-raad hoopt met deze stap beterweerwoord te kunnen bieden aan het college.

Dat niet iedereen het eens is met de weg die de U-raad isingeslagen mag duidelijk zijn uit de stemverhoudingen (elf voor,negen tegen). De tegenstanders vrezen voor conflicten tussen raaden CvB waarbij standpunten verharden en de invloed van de U-raadjuist kleiner wordt. Dat kan als het college besluit minderonderwerpen aan de raad voor te leggen dan nu het geval is. Ook hetcollege is niet blij met het besluit. "Het college zal zich naderberaden", zei Veldhuis pogend zijn wat bozige teleurstelling niette laten zien. Ook de U-raad moet nu om tafel om haar voornemen eenpraktische uitwerking te geven.

GK