Uitbundige lancering van bescheiden ICT-plan

Het plan gaat uit van vijf beleidsspeerpunten die aansluiten bij de universitaire ambities zoals verwoord in het Strategisch Plan. In die speerpunten gaat het met name om het vertalen van reeds bestaande trends, meer dan om het initiëren van vernieuwingen. Illustratief voor de terughoudendheid van het beleidsplan is het feit dat de appendix erbij — het invoeringsplan — zich beperkt tot de periode 2009-2010. De financiële kaders zijn zo mager, dat de invoering van de ICT-vernieuwingen alleen gefaseerd kan gebeuren.

Zo wordt er de komende jaren werk gemaakt van een draadloos communicatieplatform, dat werken op ‘any place’, ‘any time’ en met ‘any device’ (apparatuur) mogelijk moet maken. Dat netwerk moet samenwerking via internet faciliteren, maar ook de stap naar een elektronische leeromgeving (Elo) stimuleren. Weliswaar moet in 2010 het wireless net een feit zijn, maar het vervangen of verbeteren van de vaste netwerken volgt de ontwikkelingen bij huisvesting: alleen bij nieuw- en verbouw van universitaire panden worden netwerkaanpassingen doorgevoerd.

Een ander speerpunt is het realiseren van digitale academische communities via voorzieningen zoals chat, webcams. ‘lichtpaden’ die razendsnelle uitwisseling van grote hoeveelheden data mogelijk moeten maken of videoconferencing. Behalve bij onderwijs en onderzoek kunnen deze voorzieningen ook een rol spelen in bijvoorbeeld de werving van nieuwe studenten of de interne communicatie. Voorwaarde voor een welslagen van deze doelstelling is bijvoorbeeld het feit dat in 2010 het project ‘Webpresence’ voltooid moet zijn.

Hierbij sluit nog een ander speerpunt aan: ICT-gebruikers moeten de regie meer zelf in handen krijgen. Waar het in het dagelijks leven al heel normaal is om boodschappen, reistickets of bankzaken via het web te regelen, daar zou dit binnen de UU ook mogelijk moeten zijn met bijvoorbeeld roosters, tentamencijfers, managementinformatie, document- of projectmanagement en dergelijike. Programma’s zoals Solis-net, Webpresence of Paola (voor Personeelsinformatie) moeten dit mogelijk gaan maken.

Om beter het hoofd te kunnen bieden aan de bezuinigingen waarmee het ICT-service centrum te kampen krijgt, gaat het centrum meer gebruik maken van de mogelijkheden van insourcing, outsourcing maar ook co-sourcing (samenwerking in bijvoorbeeld SURF-verband). Voor 2010 beperkt de invoering van vernieuwingen zich tot het realiseren van ICT-basisvoorzieningen, het realiseren van een draadloos netwerk en het verder doorvoeren van reeds lopende projecten, zoals Webpresence, Elo, Crm (voor relatiebeheer) of Paola.

AH