Uitgelekte onderwijsbegroting bevestigt: Meer geld voor toponderzoek

De informatie is afkomstig van het tijdschrift 'Onderzoek Nederland' dat de hand op de begroting wist te leggen. Volgens het blad is de extra 150 miljoen voor de NWO-beurzen afkomstig van de afgeschafte 'smart mix' (50 miljoen) en de ook afgeschafte 'kleine dynamisering' (100 miljoen). De smart mix was een subsidie waarvoor universiteiten en bedrijven samen aanvragen konden indienen. De kleine dynamisering komt uit de basisbekostiging van de universiteiten en werd verdeeld naar prestatie: hoe meer geld een instelling bij NWO verwierf, hoe meer zij van de 100 miljoen mocht hebben.

Ook de beste vrouwelijke onderzoekers krijgen een steuntje in de rug. Het Aspasia-programma van NWO, bedoeld om meer vrouwen tot de top van de universiteit te laten doordringen, krijgt één miljoen euro extra. NWO krijgt volgens Onderzoek Nederland ook jaarlijks twaalf miljoen extra voor onderzoeksfaciliteiten, bijvoorbeeld dure hersenscanners of apparatuur om moleculen mee te bestuderen. Dat moet de wetenschapsfinancier verdelen onder aanvragers, met in het achterhoofd de 'nationale roadmap onderzoeksinfrastructuur' die eraan komt.

Het geld uit de aardgasbaten wordt niet meer zo kwistig verdeeld als voorheen. Een nieuwe ronde 'FES-gelden' zit er nog niet in. OCW gebruikt haar deel van het geld voor de tweede fase van het Netherlands Genomics Initiative. Met dit grootschalige geneticaonderzoek is 272 miljoen euro gemoeid. Over de twee andere prioriteiten, ICT en Nano, wordt niets gezegd. Het kabinet zou ook extra willen investeren in alfa- en gammawetenschap. Het nodigt de universiteiten uit met plannen te komen, maar heeft nog geen bedragen toegezegd.

Sommige plannen waren al eerder bekend, zoals de 100 miljoen uit de kleine dynamisering die van de universiteiten naar NWO worden geschoven. Plasterk had bovendien aangekondigd dat de universiteiten het geld van de veni-, vidi- en vicisubsidies niet meer hoeven te 'matchen'. Als een onderzoeker een beurs in de wacht wist te slepen, moest zijn universiteit voorheen een even groot bedrag bijleggen. Die verplichting vervalt.

HOP