UMC en Hubrecht Lab: een win-winsituatie

Het was al enige tijd een publiek geheim: het UMC Utrecht gaat op onderzoeksgebied nauw samenwerken met het Hubrecht Laboratorium voor ontwikkelingsbiologie, het in De Uithof gevestigde instituut van de Akademie van Wetenschappen KNAW, waarvan Ronald Plasterk tot voor een jaar mededirecteur was. Het UMC stopt de komende jaren tientallen miljoenen euro's in het 'Hubrecht' dat daardoor kan uitgroeien tot een beeldbepalend internationaal topinstituut.

"Toen Ronald hier vertrok, ben ik eens gaan nadenken", zegt Clevers. "Wij hebben hier een prachtig instituut, maar we zijn te klein om internationaal mee te blijven doen. Ik zocht dus naar geld om te groeien en ben toen naar het UMC gestapt, want ik wilde de bestaande samenwerking binnen De Uithof graag uitbouwen. Gelukkig dacht men er in het ziekenhuis net zo over en daarom konden we snel tot zaken komen. Ik ben enorm blij met de afspraak die we gemaakt hebben, want dankzij de bijdrage van het UMC kunnen we aan de huidige vijftien groepen tien tot twaalf nieuwe onderzoeksgroepen toevoegen. Dat is niet alleen voor ons van groot belang, het zal het biomedisch onderzoek in de hele Uithof ten goede komen."

Met de samenwerkingsovereenkomst is, uitgesmeerd over tien jaar, een bedrag van veertig miljoen euro gemoeid. Een forse som geld, maar decaan Jan Kimpen van Geneeskunde liet er vorige week in de faculteitsraad geen misverstand over bestaan dat het UMC waar voor dat geld krijgt. "Dankzij deze investering ontstaat in De Uithof een van de drie topcentra in de wereld op het gebied van de ontwikkelingsbiologie. Dat wij in zo'n topinstituut participeren zal de internationale reputatie van onze onderzoeksgroepen geen windeieren leggen, zeker niet omdat alle publicaties van medewerkers van het Hubrecht Lab vanaf 2008 op naam van het UMC komen te staan."

In de faculteitsraad werd vorige week positief op de overeenkomst gereageerd. Wel vroegen verschillende raadsleden aan Kimpen of hij er voor kon zorgen dat de Hubrecht-toppers hun gezicht wat vaker in het bachelor-onderwijs laten zien. Dat verzoek was de decaan uit het hart gegrepen. "Ik onderschrijf dat je onze studenten zo af en toe moet blootstellen aan de Cleversen van deze wereld. Ik kan u uiteraard niets beloven, maar ik zal het zeker bij de directeur van het Hubrecht Lab aankaarten."

EH